لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان افغان‌ به ایران: آزار و اذیت افغان‌ها را متوقف کنید


اعتراضات ضد ایران در کابل
اعتراضات ضد ایران در کابل

به دنبال نشر تصاویر و ویدیوی‌هایی از بدرفتاری، خشونت و ضرب و شتم مهاجرین افغان توسط مقامات و شهروندان ایران، صدهاتن از شهروندان افغان امروز ۱۲ اپریل (۲۳ حمل) دست به تظاهرات زده و "مظالم ایران" را محکوم کردند.

اعتراض کنندگان امروز در شهر کابل راهپیمایی کرده و شعار های "ایران باید مظالم را متوقف کند" و "ما عدالت می‌خواهیم" را حمل کردند. طالبان که راه اندازی تظاهرات را منع کرده اند، امنیت اعتراض کنندگان امروزی را تامین کرده و به آنان اجازه تظاهرات را دادند.

منظور احمد فاروقی، یکی از اعتراض کنندگان که به تازگی از ایران برگشته است به فرانس پرس گفت: "نیروهای امنیتی ایران و حتا مردم عام این کشور در این روزها با ما با زشتی برخورد می‌کنند. پولیس آنان با دیدن مهاجرین افغان به ضرب و شتم آنان می‌پردازند."

با وجود آنکه تصاویر و ویدیو‌ها به وضوح برخورد با مهاجران افغان را نشان می‌دهد، اما چون زمان و مکان این ویدیو به گونهٔ مستقل تایید شده نمی‌تواند، مقامات ایرانی نیز آنرا بی اساس و جعلی خوانده اند.

روز گذشته، شماری از شهروندان افغان بر علاوهٔ کابل، در ولایت‌های خوست و هرات نیز تظاهرات ضد ایران را راه اندازی کردند.

در یک ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده، دیده می‌شود که مظاهره کنندگان پرچم‌ ایران را به آتش کشیده و کمره‌های امنیتی قنسولگری ایران در ولایت هرات را می‌شکنند.

وزارت خارجهٔ ایران با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اعتراض کنندگان سفارت این کشور در کابل را نیز هدف قرار داده اند.

در واکنش به این تظاهرات‌، وزارت خارجۀ ایران همچنین شارژدافیر سفارت افغانستان در تهران را احضار کرده و دربارۀ "حملات انجام شده" اعتراض کرده است.

بدرفتاری با مهاجران افغان مقیم ایران پس از آن به گونۀ گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت که یک مهاجم که به گفتۀ مقام‌های ایرانی اوزبیک‌تبار است، با چاقو بر سه روحانی ایرانی در صحن حرم امام رضا در شهر مشهد حمله کرد. یکی روحانی ایرانی در همان روز کشته و یک روحانی دیگر دو روز بعد جان سپرد. روحانی سوم زخمی و زیر درمان است.

در یک اقدام تازه، وزارت خارجۀ ایران از توقف خدمات قونسلی نمایندگی‌هایش در افغانستان تا "اطلاع بعدی" خبر داد.

پیش از این امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، روز یکشنبه با بهادر امینیان، سفیر ایران مقیم کابل، دیدار کرده و مراتب نگرانی این گروه را نسبت به خشونت با افغان‌ها در ایران ابراز کرده بود.

آزار و اذیت افغان‌ها را متوقف کنید
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:08 0:00

XS
SM
MD
LG