لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به طالبان: امنیت سفارت و نمایندگی‌های ما را بگیرید


 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

به دنبال تظاهرات شهروندان افغان در مقابل سفارت ایران در کابل و قونسلگری آن کشور در هرات، وزارت خارجۀ ایران از حکومت طالبان خواسته است که امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران را در افغانستان تامین کنند.

ده‌ها نفر، به شمول زنان، روز دوشنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حوت) در مقابل سفارت ایران در شهر کابل تجمع کرده و بدرفتاری با مهاجران افغان مقیم ایران را نکوهش کردند.

در شهر هرات، گروهی از معترضان خشمیگن روز دوشنبه در برابر قنسولگری ایران تجمع کرده و ضمن سردادن شعارهای ضد ایران، بر ساختمان قونسلگری سنگ پرتاب کرده و نیز در اطراف آن آتش افروختند.

به همین ترتیب، شماری از افغان‌ها در ولایت خوست در اعتراض به برخورد ''نادرست و ناشایسته'' حکومت و برخی شهروندان ایران با مهاجران افغان مقیم آن کشور، تظاهرات کرده و از حکومت ایران خواستند که جلو بدرفتاری با مهاجران افغان را بگیرد.

در واکنش به این تظاهرات، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، گفته است که این "مسوولیت قطعی هیات حاکمۀ سرپرست" افغانستان است تا از اماکن دپلوماتیک پاسبانی کند.

او گفت: " امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان باید به طور کامل تامین و تضمین‌های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌ها ارایه شود."

بدرفتاری با مهاجران افغان مقیم ایران پس از آن به گونۀ گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت که یک مهاجم که به گفتۀ مقام‌های ایرانی اوزبیک‌تبار است، با چاقو بر سه روحانی ایرانی در صحن حرم امام رضا در شهر مشهد حمله کرد. یکی روحانی ایرانی در همان روز کشته و یک روحانی دیگر دو روز بعد جان سپرد. روحانی سوم زخمی و زیر درمان است.

پس از این رویداد، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که این مهاجم از افغانستان بوده است، هرچند تا کنون حکومت ایران رسماً اعلام نکرده است که این مهاجم شهروند کدام کشور است.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایران روز دوشنبه با اشاره به آنچه "پیوندهای عمیق تاریخی و چند لایۀ دو ملت ایران و افغانستان" خواند و نیز از "چند دهه میزبانی محترمانه دولت و ملت ایران" از مردم افغانستان یادآوری کرد، نسبت به طراحی‌های "توطیه‌گران و بدخواهان" دو کشور هشدار داد.

آقای خطیب زاده همچنین گفت: "متاسفانه برخی کلیپ‌ها و اظهار نظرها با هدف ایران یا افغانستان هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را هدف قرار داده و هوشیاری بیش از پیش مردم و مسوولان دو کشور را می طلبد."

در پی افزایش سر و صداها مبنی بر بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، روز یکشنبه با بهادر امینیان، سفیر ایران مقیم کابل، دیدار کرد و مراتب نگرانی این گروه را نسبت به خشونت با افغان‌ها در ایران ابراز داشت.

وزارت خارجۀ طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که از سفیر ایران خواسته شد تا "این پیام را به رهبران خویش ‏در ایران منتقل نماید که به نهادهای امنیتی و سایر نهادهای مربوطه در مورد چگونگی جلوگیری از سوی برخورد با مهاجران افغان در شهرها و مناطق مرزی دستورات لازم ارایه نمایند."

در این خبرنامه آمده است: "بدرفتاری با مهاجران افغان بر روابط و ذهنیت عمومی دو کشور تاثیر منفی می‌گذارد و به ‏دشمنان دو کشور فرصت ایجاد آشوب و اختلاف می‌دهد."

به نقل از خبرنامۀ طالبان، سفیر ایران گفته است که رفتار مهاجرین افغان در ایران پس از ۴۳ سال "تعامل محبت‌آمیز و دوستانه" آنان را در تعامل با مردم ایران ثابت کرده است. او گفته است که حکومت ایران قصد بدرفتاری با پناهجویان افغان را ندارد و همواره در تلاش نزدیکی و اعتبار بیشتر روابط دو کشور است.

XS
SM
MD
LG