لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی های امنیتی باعث تاخیر تخلیه پناهندگان افغان از کمپ بالکان شده است  


شماری از افغان ها که در جریان روند تخلیه به مقصد سفر به ایالات متحده از افغانستان خارج شده اند، اکنون در یکی از پایگاه های نظامی امریکا در کوسوو در خیمه های سوزان به سر می برند.

ایالات متحده حدود ۷۸هزار افغان را در جریان تخلیه جهت اسکان مجدد به ایالات متحده انتقال داده است، ولی شماری قادر نشده اند روند ارزیابی امنیتی خود را موفقانه سپری کنند و نیاز به ارزیابی بیشتر دارند. تعدادی از این شهروندان افغانستان در کمپ باند استیل ( Camp Bondsteel) کوسوو در یک حالت بی سرنوشتی به سر می‌برند.

بی سرنوشتی این افغان ها موجب یاس و ناامیدی آنان شده و اخیرا به خاطر رهایی از این وضعیت دست به تظاهرات زدند و شعار" ما عدالت میخواهیم" را سر دادند.

در این پایگاه شماری از افراد با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند و تاکنون موفق به دریافت ویزه امریکا نشده اند.

مقامات ایالات متحده جزییات بیشتری در مورد تخلیه این افراد ارایه نکرده است، ولی میپذیرند که شماری از افراد تخلیه شده که در ارزیابی های امنیتی ناکام مانده اند، اجازهٔ ورود به ایالات متحده را نخواهند داشت.

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، می گوید که شماری زیادی از این مهاجرین پروسه ارزیابی امنیتی را موفقانه سپری کرده و فقط تعداد اندکی از آنها رد شده اند.

مقامات حکومت کوسوو می گویند که در نخست این پایگاه برای افراد تخلیه شده برای مدت یک سال در نظر گرفته شده بود، ولی اکنون این مدت تا ماه اگست ۲۰۲۳ تمدید یافته است.

مقامات کوسوو به دلیل افشا نکردن معلومات شخصی این افراد نخواستند جزییات بیشتر را در این مورد ارایه کنند.

البین کرتی، صدراعظم کوسوو، در یک اعلامیه گفته است که از نقش کشورش جهت میزبانی و فراهم نمودن پناگاه موقت برای پناهندگان افغان افتخار مینماید.

مقامات ایالات متحده میگویند که ، بنابر دلایل متعدد ، از جمله کمبود اسناد کافی و نگرانی های امنیتی شماری از این مهاجرین در جریان روند ارزیابی های امنیتی از سوی وزارت داخله و اداره تحقیقات فدرال امریکا یا ( اف -بی -آی) به اینجا فرستاده شده اند.

این درحالیست که شماری از اعضای کانگرس ایالات متحده از حکومت ایالات متحده به دلیل بررسی ناکافی از روند ارزیابی امنیتی پناهندگان افغان انتقاد کرده اند.

محمد عارف سروری، یکتن از کارمندان بلند رتبه استخبارات حکومت پیشین افغانستان، می گوید که هنوز هم حدود ۴۵ نفر در این کمپ باقی مانده است و در یک حالت بی سرنوشتی به سر میبرند.

سروری در اوایل ماه سپتمبر سال گذشته همرا با خانم و دو دخترش از افغانستان به کویت آمد ، وی اکنون دلیل این را که چرا در اینجا نگهداشته شده است نمی داند.

سروری میگوید که مسولین تیم ارزیابی همواره از وی پوزش میخواهند و برایش میگویند که واشنگتن براساس برخی از مسایل سیاسی تصمیم گرفته است.

جولی سیرز، وکیل مدافع سروری میگوید که موکل اش تا هنوز پاسخ درست در این مورد دریافت نکرده است ، .به گفته جولی، سروری در اصل آزاد است ولی روشن نیست که وی به کجا رفته میتواند ، اما یک چیز واضح است که او به افغانستان برگشت کرده نمی تواند.

XS
SM
MD
LG