لینک های دسترسی

Breaking News

مستندی در مورد افغانستان برندۀ جایزۀ اسکار شد


مستند "آموختن سکیت‌بورد در ساحۀ جنگ (اگر یک دختر باشید)" برنده جایزه اسکار سال ۲۰۲۰ در بخش مستند کوتاه شد.

این فلم توسط کارول دیزینگر، کارگردان امریکایی و الینا اندرچیوا، تهیه‌کننده بریتانیایی در مورد کارکرد یک موسسۀ خیریۀ بین المللی ساخته شده است که زیر نام "سکیتستان" به دختران جوان افغان سکیت‌بورد را آموزش می‌دهد.

آموختن سکیت‌بورد در ساحۀ جنگ، زندگی دختران خردسال افغان را به تصویر کشیده است که با وصف چالش‌های اجتماعی، به ورزش و آموختن اسکیت‌بورد تلاش می‌کنند. این فلم در سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان ساخته شده است و بازیگران آن، دختران افغان اند.

برنده شدن این مستند کوتاه در جوایز اسکار ۲۰۲۰ با استقبال گرم در افغانستان رو به رو شده است.

صحرا کریمی، رییس افغان فلم با ابراز خشنودی گفته است که این مستند بدون مجوز در افغانستان ساخته شده است.

شمار زیاد کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی به خاطر اهدای اسکار به این مستند، ابراز خرسندی کرده و از شجاعت دختران افغان ستایش کرده اند.

کارول دیزینگر، کارگردان این مستند هنگام دریافت این جایزه، تلاش دختران افغان را برجسته کرد و گفت: "این فلم نامۀ عاشقانۀ من به دختران شجاع آن کشور (افغانستان) است".

خانم دیزینگر با اشاره با دختران افغان که در این فلم نقش داشته اند گفت: "آنان به دختران شجاعت را آموزش می‌دهند تا دستان خود را بلند کرده و بگویند که من اینجا استم، من چیزی برای گفتن دارم، من راه فراشیب را در پیش می‌گیرم، تلاش نکن جلو مرا بگیری!"

اولیفر پرکوویچ، مدیر عامل موسسۀ سکیتستان به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که به خاطر پیروزی این مستند خرسند است.

آقای پرکوویچ گفت: "روایت‌های زیاد منفی در مورد افغانستان می‌بینیم و این داستان امید واقعی است که برای به چالش کشیدن برداشت‌های منفی، کمک می‌کند".

این نخستین بار است که فلمی در مورد افغانستان برندۀ جایزۀ اسکار می‌شود، پیش از این چند فلم و مستند در مورد افغانستان نامزد اسکار شده بود، اما هیچ یکی آن موفق به دریافت این جایزۀ معتبر سینمایی نشده بود.

مراسم اعطای جوایز اسکار سال ۲۰۲۰ شام یکشنبه نهم فبروری به وقت غرب امریکا در سالون معروف تیاتیر دالبی در شهر لاس انجلس امریکا برگزار شد.

XS
SM
MD
LG