لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضا برای بازگشایی مکتب افغان-ترک در هرات


اعتراض شاگردان مکتب افغان-ترک در هرات به مسدود شدن مکتب
اعتراض شاگردان مکتب افغان-ترک در هرات به مسدود شدن مکتب

ده‌ها تن از شاگردان دختر و پسر لیسه افغان-ترک در ولایت هرات با تجمع در مقابل ساختمان این مکتب در شهر هرات خواهان بازگشایی آن شدند.

این مکتب روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بعد از آن مسدود شد که شماری از معلمان و شاگردان این مکتب به انتقال مدیریت آن اعتراض کردند.

در جریان این جنجال‌ها، روز گذشته شماری از شاگردان و معلمان مکتب افغان-ترک از سوی پولیس بازداشت شدند.

مکاتب افغان-ترک از سوی فتح الله گولن، یک روحانی ترک مقیم امریکا پایه گذاری شده است. سال گذشته حکومت ترکیه فعالیت این مکاتب را توام با «رویکرد تروریستی» خواند و از حکومت افغانستان خواست تا آن‌ها را مسدود کند.

ولی دولت افغانستان به جای مسدود کردن این مکاتب، تفاهمنامه‌ای با ترکیه امضا کرد که بر مبنای آن، مدیریت مکاتب افغان-ترک به دولت ترکیه سپرده شد.

این تصمیم، اعتراض‌هایی را در درون مکاتب افغان-ترک بوجود آورده است.

با این حال، شاگردانی که امروز (دوشنبه) در هرات تجمع اعتراضی داشتند، تاکید می‌کنند که هدف آن‌ها درس خواندن است و علاقه ندارند درگیر جنجال‌های سیاسی شوند.

حامد، یکی از شاگردان مکتب افغان-ترک در هرات می‌گوید: «ما را رخصت کردند و گفتند تا چند روز رخصت استید. حالا آینده نامعلوم است و نمی‌فهمیم چه کار کنیم. به دروازه مکتب آمدیم، ولی می‌گویند که رخصت است.»

آمنه، شاگرد دیگر این مکتب می‌گوید: «وظیفه هر شاگرد درس خواندن است، نه اینکه با پولیس و سیاست درگیر باشد. مکتب رخصت است و ما نگران استیم که از درس‌های خود پس می‌مانیم.»

بدنبال کودتای نافرجام سال گذشته، انقره تصمیم گرفت که مکاتب ترکی را در بیرون از مرزهای آن کشور ببندد که مکاتب افغان-ترک در افغانستان و پاک-ترک در پاکستان را شامل می‌شود.

مکاتب افغان-ترک در افغانستان در ولایات کابل، بلخ، هرات، کندهار، ننگرهار و جوزجان فعالیت دارند. در این مکاتب بیشتر از هشت هزار متعلم دختر و پسر مصروف آموزش اند.

XS
SM
MD
LG