لینک های دسترسی

Breaking News

چرا سرطان پستان زنان در هرات افزایش یافته است؟


مسوولان صحی ولایت هرات می‌گویند که واقعات سرطان پستان در بین زنان در جریان سال ۲۰۲۰ در آن ولایت ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گفتۀ مسوولان، عدم آگاهی زنان از بیماری سرطان پستان باعث شده تا بسیار دیر به داکتر مراجعه کنند و این بیماری به مراحل پیشرفته برسد.

مسوولان بخش محافظت از سرطان سینه در ولایت هرات می‌گویند که همه ساله آمار مبتلایان به این نوع سرطان در بین زنان آن ولایت در حال افزایش است.

فرزانه رسولی، مسوول بخش مموگرافی شفاخانه هرات می‌گوید با وصف مراجعۀ شمار کمتر بیماران در سال ۲۰۲۰ واقعات سرطان پستان نسبت به یک سال قبل ۲۰ درصد زیادتر بود.

خانم رسولی گفت: "تعداد مراجعین به بخش مموگرافی ما که سن شان از ۳۵ به بالا بوده در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۳۸ نفر بودند که ۶۴ نفر آنها سرطان سینه تشخیص شدند، اما در سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد مراجعین ما ۶۹۹ نفر بوده اما کسانی که در نزدشان سرطان سینه تشخیص شده ۸۴ نفر بودند."

فرشته فضلی، کارمند برنامه ملی کنترول سرطان وزارت صحت عامه در هرات نیز می‌گوید عدم آگاهی زنان از بیماری سرطان سینه، باعث می‌شود تا بسیار دیر به داکتر مراجعه کنند، حال آنکه آنان باید هر شش ماه یکبار جهت معاینات به مراکز صحی مراجعه کنند.

خانم فضلی گفت: "تمام خانم‌ها در هر سنینی که استند باید زمانی که در ثدیه (پستان) خود یک کتله می‌بینند بیایند و معاینه شوند، خصوصاً خانم‌هایی که در فامیل آنها افراد مبتلا به سرطان سینه است حتما باید هر شش ماه یکبار به مراکز صحی مراجعه کنند و نباید از این موضوع شرم داشته باشند چون این معاینه هم مانند سایر آزمایش ها عادی است."

از سویی هم عادله کبیری یکی از استادان پوهنتون هرات می‌گوید که در یک تحقیق بر روی ۷۵۴ زن در این ولایت نشان داده است که تنها ۳.۳ فیصد زنان اطلاعات اندکی از بیماری سرطان پستان دارند.

خانم کبیری گفت: "در بیرون از افغانستان خانم ها از این بیماری اطلاع دارند و یک امر عادی است و هر ماه خود شان تست می‌کنند که در داخل پستان هایشان کتله اضافی وجود نداشته باشد، اما در جامعه ما منابع مشخص و استیراتژی قابل توجهی در این راستا نبود و نتایج تحقیق من نشان داد که فقط ۳.۳درصد خانم ها این معلومات را دارند و این آزمایش را به شکل درست انجام می‌دهند.»

سالانه حدود ۲۰ هزار شهروند افغانستان به انواع بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که بیشتر از سه هزار مورد آن، سرطان پستان است.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که در حال حاضر دو مرکز تشخیص سرطان سینه در ولایت های کابل و هرات فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG