لینک های دسترسی

Breaking News

زنان افغانستان از سرطان سینه چه می‌دانند؟


سرطان سینه یکی از کشنده ‌ترین و خطرناک ‌ترین سرطان برای زنان در جهان است، اما زنان افغانستان کمتر در مورد این بیماری کشنده آگاهی و معلومات دارند.

داکتر میهن عبدالله، مسوول برنامه ملی کنترول سرطان وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که عدم آگاهی زنان از بیماری سرطان سینه، باعث می‌شود که آنها بسیار دیر به داکتر مراجعه کنند و زمانی که بیماری به مراحل پیشرفته رسید، معالجۀ آن کار سختی است.

داکتر میهن به صدای امریکا گفت: "سالانه حدود ۲۰ هزار شهروند افغانستان به انواع بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ مورد آن، سرطان سینه است."

عوامل سرطان سینه چیست؟

داکتر میهن عبدالله می گوید که عوامل سرطان سینه به عوامل غیر قابل جلوگیری وعوامل قابل جلوگیری تقسیم بندی می شوند.

داکتر میهن عوامل ژنیتیکی، افزایش عمر، آغاز عادت ماهوار در زنان قبل از سن ۱۲ سالگی و متوقف نشدن عادت ماهوار زنان بعد از سن ۴۵ الی ۵۰ سالگی را عوامل غیرقابل جلوگیری سرطان سینه می داند.

داشتن اضافه وزن، شیرندادن به اطفال، استفاده بی‌رویه از دوای ضد حاملگی بخصوص بعد از سن ۴۵ سالگی، بدنیا آوردن اولین طفل بعد از سن ۳۵ سالگی، غذای غیرصحی، ورزش نکردن و عدم فعالیت فزیکی از عوامل قابل جلوگیری سرطان سینه شناخته شده است.

داکتر محمد هاشم وهاج، مسوول شفاخانه خصوصی وهاج و متخصص سرطان سینه نیز می‌گوید علاوه بر موارد بالا محیط زیست آلوده نیز بر مبتلا شدن به سرطان سینه نقش دارد.

او می‌گوید سالها جنگ در افغانستان و استفاده از هزاران بمب‌ در بخش‌های مختلف کشور، باعث شده که محیط زیست کشور با مواد سرطان زا آلوده شود.

زنان چگونه می‌توانند بفهمند که دچار سرطان سینه شده‌اند؟

داکتران می‌گویند که اولین راه تشخیص بیماری سرطان سینه، معاینه سینه توسط خود زنان است. داکتر محمد هاشم وهاج می‌گوید که هر زن باید هر روز سینه‌اش را معاینه کند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سینه‌اش، به داکتر مراجعه کند.

زرغونه یکی از خانم‌های است که توانسته از بیماری سرطان سینه نجات یابد. او می‌گوید روزی متوجه یک فرورفتگی و یک کتله کوچک در سینه‌اش شد و این مسله را با شوهرش که داکتر است، در میان گذاشت و برای تشخیص به مرکز تشخیص سرطان در شفاخانه جمهوریت کابل رفت.

داکتران در مرکز تشخیص سرطان شفاخانه جمهوریت، بعد از معاینات مختلف به زرغونه گفتند که او مبتلا به بیماری سرطان سینه است. زرغونه می‌گوید که بعد از تشخیص، درمانش را آغاز کرد و شیمی درمانی‌اش را در کابل و سایر مراحل درمانش را در هندوستان انجام داد.

زرغونه می‌گوید که هر زن باید از عوامل بیماری سرطان سینه آگاهی داشته باشد و در صورت مشاهده هرگونه تغییرات، همانند فرو رفتگی و سرخی در سینه شان، فوری به داکتر مراجعه کند.

مسوول برنامه ملی سرطان وزارت صحت عامه افغانستان نیز می‌گوید که ۳۵ تا ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل جلوگیری است که سرطان سینه یکی از آنها است.

مراکز تشخیص بیماری سرطان سینه در افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که در حال حاضر دو مرکز تشخیص سرطان سینه در سراسر کشور فعالیت می‌کند.

داکتر میهن عبدالله می‌گوید که دو مرکز تشخیص سرطان در کابل در شفاخانه استقلال و شفاخانۀ جمهوریت و یک مرکز تشخیص سرطان در ولایت هرات وجود دارد.

وزارت صحت عامه افغانستان همچنین در نظر دارد که در ولایت‌ قندهار و ولایت بلخ نیز مراکز تشخیص سرطان را ایجاد کند.

افزایش آگاهی دهی در مورد سرطان سینه

مسوولان وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند که برنامه‌های جدی برای آگاهی دهی در مورد سرطان سینه روی دست دارند و می‌خواهند از طریق این برنامه‌ها، آگاهی جمعی را در مورد این بیماری افزایش دهند.

مسوول برنامه ملی کنترول سرطان این وزارت می‌گوید که آنها برای آگاهی دهی در مورد سرطان سینه از طریق‌ برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی و شبکه‌های اجتماعی به مردم معلومات می‌دهند.

داکتران تأکید می‌کنند که آگاهی دهی در مورد سرطان سینه باید افزایش یابد و حتی در مساجد و مکاتب باید برنامه‌های آگاهی دهی در این مورد برگزار شود تا همه زنان از این بیماری آگاه شوند و در صورت مشاهده عوامل آن، به زودترین فرصت به داکتر مراجعه کنند.

XS
SM
MD
LG