لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: شلاق‌زدن زنان و مردان توسط طالبان در انظار عمومی فوراً متوقف شود


پس از شلاق‌زدن سه زن و ۱۱ مرد متهم در ولایت لوگر توسط طالبان، سازمان عفو بین‌الملل این عملکرد طالبان را بازگشت آن گروه به شیوه‌های بی‌رحمانه و تندروانه توصیف کرده و خواستار توقف فوری آن شده است.

سمیرا حمیدی، فعال سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا ناوقت روز پنجشنبه ۲۴ نومبر (سوم قوس)، در واکنش به شلاق زدن عمومی ۱۴ تن در ولایت لوگر گفت: "شلاق زدن علنی زنان و مردان بازگشتی ظالمانه و تکان‌دهنده به اقدامات تندروانه طالبان است. این قانون ممنوعیت مطلق شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها را طبق قوانین بین‌المللی نقض می‌کند و تحت هیچ شرایطی نباید انجام شود."

یک مقام محلی طالبان در ولایت لوگر روز چهارشنبه ۲۳ نومبر (دوم عقرب) گفت که براساس حکم محکمه، حدود شرعی بر سه زن و ۱۱ مرد که متهم به سرقت و "جرایم اخلاقی" بودند، تطبیق و با ضربات شلاق مجازات شدند.

عفو بین‌الملل در اعلامیه‌ای گفته است که طالبان به نادیده گرفتن انتقادهای گسترده ادامه می‌دهند، زیرا به باور این سازمان این گروه آشکارا به اصول اولیه حقوق بشر باور ندارد و در یک لغزش هشداردهنده به سمت چیزی که به نظر می‌رسد یادآوری تلخ از حکومت سه دهه پیش آنان است، پیش می‌روند.

طالبان در جریان زمامداری شان بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ "نظام شرعی خود" را در افغانستان اجرا می‌کردند، متهمان به قتل را در محضر عام "قصاص" می‌کردند، دستان متهمان و محکومان به دزدی را قطع کرده و در بعضی موارد صورت‌های شان را سیاه کرده و در شهر می‌گشتاندند.

این سازمان تاکید کرده است که "مجازات‌های ظالمانه" تنها گام دیگری در "قانونی‌سازی اعمال غیرانسانی توسط سیستم قضایی ظالمانه طالبان" است و بی‌اعتنایی کامل مقامات رسمی حکومت این گروه را به قوانین بین‌المللی حقوق بشر آشکار می‌کند.

در اعلامیه‌ای عفو بین‌الملل آمده است: "عمل مجرمانه شلاق زدن در انظار عمومی و سایر انواع مجازات‌های بدنی باید فوراً و بدون قید و شرط متوقف شود و یک مکانیزم رسمی عدالت با محاکمۀ عادلانه و دسترسی به راه‌حل‌های حقوقی باید ایجاد شود."

همچنان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواسته است که در این راستا باید بی‌درنگ تلاش‌هایش را تشدید کند تا اطمینان حاصل شود که حکومت طالبان تمام مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز را لغو خواهند کرد.

رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان به اقدام تازۀ طالبان مبنی تطبیق حدود شرعی بر ۱۴ نفر در ولایت لوگر واکنش نشان داده و آنرا "وحشتناک و خطرناک" توصیف کرده است.

او دیروز در تویتی گفت که سرکشی گروه طالبان در برابر جهان در حال گسترش است و این رویکرد طالبان نشان‌دهندۀ استقبال آنان از سیاست‌های دوره قبلی این گروه بر افغانستان است.

به گفته او، سیاست‌های گذشتۀ طالبان نتیجۀ خوبی برای این گروه در پی نداشت و آنان بار دیگر با این اقدامات شان می‌خواهند تا افغانستان را به یک مسیر خطرناک سوق دهند.

پس از آن که ملا هبت‌الله اخندزاده، رهبر گروه طالبان به قاضیان دستور داد که باید "حدود و قصاص" را در این کشور عملی کنند، شلاق زدن سه زن و ۱۱ مرد در ولایت لوگر، نخستین اجرای این حکم رهبر طالبان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه به تاریخ ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) گفت که هبت‌الله اخندزاده در دیدار با قاضیان این گروه، بر عملی‌شدن حکم شریعت و تطبیق این دستور (حدود و قصاص) تاکید کرده است.

طالبان هنوز در رابطه به واکنش‌های ملی و بین‌المللی در مورد موضوع تطبیق "حدود شرعی" چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG