لینک های دسترسی

Breaking News

شارژدافیر سفارت امریکا: صحبت زنان دربارۀ حقوق شان تهدیدی برای افغانستان نیست


کرن دکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان
کرن دکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان

شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان از ادامۀ بازداشت فعالان حقوق زن توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که صحبت زنان در مورد حقوق شان، تهدیدی برای این کشور نیست.

کرن دکر روز سه‌شنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) در پیامی در صحفۀ تویتر خود گفته است که بازداشت‌های خودسرانۀ فعالان زن توسط طالبان، ثبات این کشور را تضعیف می‌کند و این کار "قطعاً صلح‌آمیز نیست".

خانم دکر همچنان به کمپاین رهایی ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زن و چهار همکارش پیوسته و بار دیگر خواستار رهایی آنان از بند طالبان شده است.

طالبان ظریفه یعقوبی و چهار نفر از همکاران مرد او را به تاریخ سوم نومبر (۱۲ عقرب) در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی فعالان زن در غرب کابل بازداشت کرده بودند.

اخیراً سازمان عفو بین‌الملل گفت که طالبان از آغاز ماه نومبر، ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی و حمیرا یوسف، سه زن مدافع حقوق بشر را در کابل بازداشت کردند و آنان در حال حاضر در بند این گروه به سر می‌برند.

بازداشت این مدافعان حقوق بشر توسط طالبان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و پیش از این، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) و سازمان عفو بین‌الملل خواستار رهایی بی‌درنگ این زنان شده اند.

در تازه‌ترین مورد، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از بازداشت خودسرانۀ مدافعان حقوق زن توسط طالبان انتقاد کرده و خواستار آزادی ظریفه یعقوبی و همراهانش از بند طالبان شد.

ریچارد بنیت به تاریخ ۱۹ نومبر (۲۸ عقرب) در پیامی در تویتر گفت که خانم یعقوبی و چهار نفر از همکارانش از حدود سه‌هفته به این‌سو در بند طالبان به سر می‌برند و تا کنون از سرنوشت آنان خبری نیست.

گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر ملل متحد افزود: "تمام افغان‌ها حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان و عقیده را دارند؛ حقی که باید از سوی طالبان رعایت شود." او همچنان از طالبان خواست که به بازداشت‌های خودسرانه پایان دهند.

با وجود تاکید بر رهایی بی‌درنگ این فعالان حقوق زن، حکومت طالبان از توقیف آنان اظهار بی‌خبری کرده و سخنگویان این گروه از صحبت در این مورد خودداری کرده اند.

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه گفته بود که از نهادهای امنیتی در بارۀ بازداشت این خانم معلومات خواهد گرفت.

او در یک نشست خبری گفت: "روز گذشته که از آنها (نهادهای امنیتی) معلومات خواستیم، در مورد بازداشت فردی به این عنوان اطلاعی نداشتند. ما هم در برخی رسانهها شنیدیم. اما تحقیق جریان دارد، زمانیکه معلومات دقیق به دست آمد، آن را شریک می‌کنیم."

سخنگوی حکومت طالبان همچنان تاکید کرد که واکنش‌ها به اعتراضات اخیر، به دلیل برگزاری غیرقانونی آن بوده است. او گفت که اگر اعتراض یا تظاهراتی صورت می‌گیرد، باید مطابق قانون باشد و هدف، آجندا و مسیر اعتراض به نهادهای امنیتی توضیح داده شود، سپس به آنها اجازه داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG