لینک های دسترسی

Breaking News

زنان معترض در کابل خواهان نظارت از زندان‌های طالبان شدند 


شماری از زنان معترض در کابل ضمن انتقاد از وضعیت بد بشری زندانیان، از جامعهٔ بین المللی خواستار نظارت از زندان‌های طالبان شدند.

این زنان که عضو جنبش شنبه‌های ارغوانی اند، از یک محل نامعلوم در کابل گفتند که شهروندان افعانستان در حاکمیت گروه طالبان هیچ‌گونه مصونیت ندارند.

این گروهی از زنان با نشر بیانیه‌ای گفتند: "گروه طالبان به خود حق می‌دهند تا شهروندان کشور را تحت عناوین مختلف توهین، تحقیر، بازداشت، شکنجه و حتا به قتل برسانند."

در این بیانیه آمده است که "یافته‌های جنبش شنبه‌های ارغوانی و گزارشات تحقیقی برخی از رسانه‌ها، از جمله روزنامه ۸صبح نشان می‌دهد که وضعیت زندانیان، خصوصاً زنان در زندان‌های این گروه اسفبار است و زندانیان در کنار عدم دسترسی به محاکم عادلانه مورد تجاوز جنسی و شکنجه‌های غیر انسانی قرار می‌گیرند".

آنان همچنان خواستار رهایی شماری از فعالان از زندان‌های طالبان شدند.

یکی از این زنان گفت: "ما خواهان نظارت نهادهای ملی و بین المللی از زندان‌های طالبان استیم و از جامعهٔ جهانی و مردم افغانستان می‌خواهیم تا جهت رهایی فوری استاد رسول پارسی و مطیع الله ویسا از زندان طالبان، فشارهای جدی وارد نمایند."

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان شماری از استادان، فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر، حقوق زنان و آموزش و خبرنگاران را بازداشت کرده اند.

این در حالی است که دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی تازه در مورد وضعیت بشری در افغانستان، از تداوم نقض حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که مقامات حاکم به خاموش‌کردن صدای مخالفانش ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG