لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از ادامۀ بازداشت‌ها توسط طالبان ابراز نگرانی کرد


کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طالبان موج تازه‌ای از بازداشت‌های روشنفکران، کارمندان و نظامیان پیشین و منتقدان خود را آغاز کرده و در حدود دو هفتهٔ گذشته، چهار نفر را بازداشت و زندانی کرده اند.

این کمیسیون حقوق بشری که در حال حاضر در خارج از افغانستان فعالیت می‌کند، روز چهارشنبه سوم می (۱۳ ثور) در اعلامیه‌ای گفت که در این مدت، طالبان ذبیح‌الله عیار، شاعر و نویسنده، ذکرالله، نظامی پیشین و مهتاب همدرد، منسوب پولیس در حکومت پیشین را از بخش‌های ولایت غزنی بازداشت کرده و تا کنون از سرنوشت آنان هیچ خبری نیست.

این کمیسیون همچنان گفته است که طالبان جنرال عبدالمناف دره، استاد پیشین اکادمی پولیس را از کابل بازداشت و زندانی کرده اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنان به بازداشت امان‌الدین، یک نظامی پیشین افغان اشاره کرده که به گفتۀ این کمیسیون از شش ماه به این‌سو در بند طالبان قرار دارد.

در اعلامیه آمده است: "با آن‌که امان‌الدین، سه سال پیش از سقوط کشور به ‌دست طالبان، بنابر مشکلاتی که داشت، صفوف پولیس را ترک کرده و به کار و بار آزاد روی آورده بود، بر بنیاد اطلاعات موثق، به‌گونۀ پیوسته و سیستماتیک مورد شکنجۀ شدید و بی‌رحمانۀ روانی و فزیکی قرار گرفته ‌است."

این نهاد حقوق بشری افغانستان ادامه این بازداشت‌ها را "ظالمانه و ضد حقوق بشری" خوانده و خطاب به جامعه بین‌المللی گفته است که "عفو به اصطلاح عمومی طالبان دروغی بیش نیست".

به گفتۀ این نهاد، کمیسیون حقوق بشر افغانستان موارد نقض حقوق بشری را در افغانستان مستند سازی می‌کند و نگران استمرار و عواقب ناگوار این برخوردهای ضد حقوق بشری توسط طالبان است.

در اعلامیه آمده است: "کمیسیون ‌مستقل ‌حقوق‌بشر افغانستان...یک ‌بار دیگر از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی می‌خواهد تا در مباحثات، مراودات و دپلوماسی خود در امور افغانستان، خلاف‌ورزی‌های طالبان را به موارد و ساحات مختصر تقلیل نبخشیده و از گستردگی نقض حقوق ‌بشر در افغانستان، اغماض و چشم‌پوشی نکنند."

رهبر طالبان پس از مسلط شدن این گروه بر افغانستان، فرمان "عفو عمومی" را صادر کرد، اما سازمان‌های مدافع حقوق بشر گزارش داده اند که این گروه در کم و بیش ۲۰ ماه حاکمیت شان بر افغانستان، صدها تن از مخالفان خود را کشته، مجروح، بازداشت یا جبراً‌ ناپدید کرده است.

ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان سال گذشته پذیرفت که شماری از جنگجویان این گروه "بدون حکم محکمه" برخی افراد را بازداشت، کشته یا زخمی کرده اند. پیش از این، ندا محمد ندیم،سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، گفته بود که مخالفان نظام "واجب‌القتل" استند.

این در حالی است که هنوز هم شماری از فعالان مدنی و خبرنگاران به شمول مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران، و مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار در بند طالبان قرار دارند و از سرنوشت آنان هیچ خبری نیست.

XS
SM
MD
LG