لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات زنان در کابل در آستانۀ برگزاری نشست دوحه؛ 'طالبان را به رسمیت نشناسید'


در آستانۀ برگزاری نشستی به میزبانی ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر دربارۀ افغانستان، شماری زنان در کابل دست به تظاهرات زده و از جامعۀ بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد خواسته اند که حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند.

این زنان که شمار شان به کمتر از ۲۰ نفر می‌رسید، روز شنبه ۲۹ اپریل (نهم ثور) شعارهای "مردم افغانستان، در گرو طالبان" – "طالبان بی‌غیرت، مسوول درد ملت" سر دادند.

این زنان معترض از موضع‌گیری معاون سرمنشی ملل متحد دربارۀ بحث در مورد "به رسمیت شناختن حکومت طالبان" انتقاد کرده و گفته اند که به "رسمیت شناختن حاکمیت طالبان، به معنای به رسمیت شناختن تروریزم است."

شهلا عارفی، یکی از این معترضان، به صدای امریکا گفت: "زنان بار دیگر به جاده‌ها برآمدند و در برابر، نه به رسمیت شناختن طالبان آواز بلند کردند و به جهان گفتند که طالبان را به رسمیت نشناسند."

خانم عارفی افزود که امیدوار است جامعه بین المللی در تلاش حل مشکل افغانستان باشد، نه در تلاش به رسمیت شناختن طالبان. به گفتۀ او، به رسمیت شناختن این گروه، مشکلات افغانستان به ویژه زنان در این کشور را بیشتر خواهد کرد.

اخیراً امینه محمد، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم تعامل با طالبان گفت که این سازمان در حال بررسی برگزاری کنفرانسی در روزهای آینده برای گفتگو در مورد "به رسمیت شناختن طالبان" است. این اظهارات خانم محمد واکنش‌های زیادی را در افغانستان و بیرون از این کشور به دنبال داشت.

قرار است نشستی درباره افغانستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبۀ پیشرو با میزبانی سرمنشی سازمان ملل متحد در دوحه پایتخت قطر برگزار شود. سازمان ملل متحد گفته است که نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان با اشتراک در این نشست در مورد اهداف مشترک برای یافتن راه حل پایدار به وضعیت افغانستان بحث خواهند کرد.

لیلا بسیم، یکی از زنان معترض دیگر، گفت: "سازمان ملل متحد، نهادهای حقوق بشری و نهادهای مدافع حقوق زن، نفرین بر شما، شرم باد بر شما که سرنوشت یک ملت را به بازی گرفته‌اید و یک گروه بنیادگرا، گروه افراط‌گرا و گروه زن‌ستیز را دارید به رسمیت می‌شناسید."

بسیم خطاب به ملل متحد و دیگر نهادهای حقوق بشری گفت که معیار آنان برای رسمیت شناختن طالبان چه است؟ در حالی که این گروه از زمان حاکمیت شان بر این کشور، "جز جنایت، قتل، کشتار و سرکوب"، دیگر دست آوردی ندارد.

زنان معترض در کابل در حالی از احتمال به رسمیت شناختن حکومت طالبان در نشستی به میزبانی ملل متحد در دوحه نگران اند که روز گذشته، ستیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، گفت که موضوع مورد بحث نشست دوحه به رسمیت شناختن طالبان نه، بلکه تقویت مجدد تعامل بین‌المللی برای یافتن راه حل پایدار به وضعیت افغانستان است.

آقای دوجاریک افزود که نشست دوحه به هدف رسیدن به یک پیام واحد و مشترک بخاطر یافتن راه حل پایدار به وضعیت افغانستان از جمله حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران، حکومت فراگیر، مقابله با تروریزم و قاچاق مواد مخدر است.

زنان معترض در کابل همچنان با نشر قطعنامه‌ای هشدار دادند که هرگونه اقدام به منظور به رسمیت شناختن طالبان، سازمان ملل متحد و جامعه جهانی در قبال هر موردی از نقض حقوق بشری و مسالۀ بعدی تروریزم در افغانستان، مسوول خواهند بود.

XS
SM
MD
LG