لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید بر آتش‌بس فوری و تعهد به ادامۀ کمک‌ها به افغانستان در ژنیو


مقامات حدود صد کشور و سازمان بین‌المللی در نشست ژنیو خواستار برقراری آتش‌بس فوری در افغانستان شدند و تعهد کردند که به حمایت از این کشور ادامه می‌دهند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در سخنرانی‌ آنلاین‌اش از تداوم میزان بلند خشونت‌های در افغانستان ابراز نگرانی کرد و حملات بر غیرنظامیان به ویژه شاگردان مکاتب را شنیع خواند.

او گفت: "برای نجات جان مردم و جلوگیری از گسترش بیشتر کووید۱۹ بر دو برابرشدن تلاش‌ها برای آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط تاکید می‌کنم. این یک زمینه مناسب را برای مذاکرات صلح افغانستان در دوحه خلق می‌کند و یک فرصت مهم برای تحقق آرزوهای دیرینه مردم افغانستان است".

آقای گوتیرش تاکید کرد که مردم افغانستان با چالش‌های جدی، از جمله جنگ، فقر و تطبیق نابرابر حاکمیت قانون روبرو هستند و از کشورهای همسایه و شرکای افغانستان خواست که با استفاده از این فرصت‌های همکاری، سهم خود را در ساختن آیندۀ صلح‌آمیز و مرفه بجا آورند.

منشی عمومی ملل متحد تاکید کرد: "پیشرفت به سوی صلح، به توسعه همه منطقه کمک می‌کند و گامی حیاتی در جهت بازگشت مصوون، منظم و آبرومندانۀ میلیون‌ها افغان آواره است".

آقای گوتیرش از پیشرفت‌های افغانستان در بخش‌های نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حقوق بشری در افغانستان ستایش کرد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با تاکید بر تامین صلح پایدار در افغانستان گفت که نباید اجازه دهیم تراژیدی‌های تاریخ بار دیگر در افغانستان تکرار شود.

او گفت که تیم‌ مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه با جانب طالبان گفته می‌کند و حکومت این کشور با رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان، برقراری آتش‌بس موقت دو سال ‌پیش از خود برای تامین صلح اراده و تعهد نشان داده است.

آقای غنی گفت: "ما با وجود افزایش خشونت‎‌ها، از ماه فبروری بدین‌سو نیروهای مان در میدان‌های جنگ را در وضعیت دفاعی نگه داشته ‌‎ایم...می‎خواهم به وضاحت بیان کنم که تعهد ما به مذاکره با طالبان همچنان محکم است...ما باید به خشونتی که زندگی ما را وهم‌زده کرده و خوشی‌های طفلانه را از اطفال ما ربوده، نقطه پایان بگذاریم".

جوسپ بوریل، نماینده سیاست خارجی و پالیسی امنیتی اتحادیۀ اروپا گفت که جامعۀ جهانی نه تنها از طریق حمایت مالی؛ بلکه با اقدامات امنیتی و نظامی خردمندانه و ملاحظات درازمدت در افغانستان، باید فرصت‌ها و دورنمای واقعی برای زندگی مسالمت‌آمیز در آن کشور را فراهم کند.

او گفت: "روند جاری صلح با طالبان به نشانه‌های بیشتر اعتماد و تعهد به صلح توسط طالبان نیاز دارد. خشونت باید متوقف شد، فردا نه، همین حالا. ما از فراخوان منشی عمومی ملل متحد و شورای امنیت آن سازمان برای آتش‌بس فوری، بی‌قید و شرط و سراسری پشتیبانی می‌کنیم".

نماینده سیاست خارجی و پالیسی امنیتی اتحادیۀ اروپا افزود که آتش‌بس نباید نتیجه روند صلح باشد؛ بلکه از همین امروز آتش‌بس باید این روند را همراهی کند.

تعهدات مالی

اکثر کشورهای کمک‌کننده در نشست ژنیو کمک‌های یک ساله، سه ساله و چهارسالۀ مالی را با افغانستان تعهد کردند.

شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیۀ افغانستان با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت: "وقتی ما حد اوسط کمک‌های یک‌ساله و چهارساله را محاسبه می‌کنیم، تا شش میلیارد دالر برای چهارسال آیندۀ افغانستان همراه ما اعلان کمک شد".

آقای مسجدی افزود که کشورهای اروپایی، جاپان، پاکستان، ایران، انگلستان و کانادا تا اکنون به حمایت مالی از افغانستان متعهد شده اند.

اما مبارزه با فساد، اصلاحات اداری، حسابدهی افغانستان از جمله مواردی بود که سخنرانان در این نشست به آن تاکید کردند.

آقای غنی نیز در سخنانش، فساد اداری را مشکل بزرگ و سیستماتیک در سطوح مختلف کشورش یاد کرد.

آقای غنی گفت که در جریان پنج سال گذشته، تمامی معیارهای استراتیژی کنونی مبارزه با فساد، به استثنای دو معیار که در حال تطبیق است، عملی شده ‌اند.

او از کمیسیون مبارزه با فساد به گونۀ نمونه یاد کرد و افزود: "ما در همکاری با یکدیگر روی یک استراتیژی جامع مبارزه با فساد که بتواند اهداف ما را تا سال ۲۰۲۴ برآورده کند، کار می‌کنیم".

این در حالی است که مبارزهٔ معنادار و عینی با فساد یکی از شروط تداوم کمک‌ها به افغانستان است.

XS
SM
MD
LG