لینک های دسترسی

Breaking News

کنفرانس ژنیو؛ 'در بخش آموزش کودکان افغان تعهد مالی بیشتر شود'


در آستانۀ برگزاری کنفرانس افغانستان ۲۰۲۰ در ژنیو سویس، دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان (Save the Children) از جامعۀ جهانی خواستار کمک‌های بیشتر در بخش آموزش کودکان، افراد دارای معلولیت و گروه‌های آسیب‌پذیر افغان شد.

دفتر حمایت از کودکان، روز سه شنبه ۱۷ نومبر (۲۷ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای کنفرانس حامیان مالی افغانستان را که در اواخر ماه جاری برگزار می‌شود، برای آیندۀ افغان‌ها مهم خوانده است.

اعلامیه گفته است: "این کنفرانس هم‌زمان با ادامۀ گفت‌وگو های صلح که امیدواری محتاطانه به یک تفاهم سیاسی را به وجود آورده است برگزار می‌شود. جامعۀ جهانی باید در بخش آموزش – مخصوصاً آموزش دختران – کمک بیشتر تعهد کند و به حفاظت از منافع معلولین و دیگر گروه های آسیب پذیر تاکید داشته باشد."

همچنان دفتر حمایت از کودکان تاکید کرده است که باید در بخش صحت بیشتر سرمایه‌گذاری شود تا عمر میانگین شهروندان افغان به ویژه کودکانی که در جریان جنگ زخمی شده اند، بلند برود.

کریس نیماندی، رییس بخش افغانستان دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان گفته است: "جامعۀ جهانی باید با حکومت افغانستان کار کند تا اطمینان حاصل شود که برای تطبیق قوانین وابسته به حفاظت از کودکان منابع کافی در اختیار دارد و این قوانین در سراسر افغانستان تطبیق می‌شوند."

او تاکید کرده است که جامعۀ جهانی باید افغانستان را در رسیدن به یک تفاهم صلح کمک کند تا زمینۀ زندگی آرام و دور از ترس و خشونت برای نسل‌های آینده این کشور فراهم گردد.

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان در اعلامیه‌اش به حمله بر آموزشگاه کوثر در غرب کابل و حملۀ هوایی بر یک مکتب در شمال‌شرق افغانستان در جریان همین ماه اشاره کرده و گفته است که در چنین وضعیتی افغانستان بدترین کشور برای کودکان است.

همچنان این دفتر از کشته یا معلول‌شدن ۱۹۰۰ کودک افغان در ۹ ماه سال روان میلادی یاد کرده و گفته است که افزایش خشونت‌ها کودکان را از آموزش بیشتر محروم ساخته است.

به باور این نهاد، محرومیت کودکان از آموزش، افزایش تهدیدهای بدرفتاری و بهره گیری از کودکان را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس معلومات دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان سرمایه‌گذاری کنونی در بخش آموزش در افغانستان ۷۸ درصد کمتر از اوسط سرمایه‌گذاری دیگر کشورهای جنوب آسیا است و این معضل آیندۀ کودکان افغان به ویژه دختران را به گونۀ بنیادی متاثر خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG