لینک های دسترسی

Breaking News

کابل به تهران: در مورد افغان‌های آسیب دیده در تظاهرات معلومات دهید


به دنبال نشر گزارش‌ها در مورد کشته، زخمی و بازداشت شدن افغان‌های مقیم ایران، در جریان برخورد حکومت آن کشور با اعتراض کنندگان، وزارت خارجه افغانستان از تهران خواسته است تا در مورد این که چه تعداد افغان‌ها در جریان اعتراض‌ها در آن کشور کشته، زخمی یا بازداشت شده اند، معلومات ارایه کند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفت که پس از تلاش‌های حکومت افغانستان "جواب [مقامات ایرانی] این بوده که آن‌ها در پی تحقیق و تثبیت هویت زخمیان، بندیان و کسانی که فوت شده استند، به محض این که آن‌ها این اطلاعات خود شان را تکمیل کنند به سفارت افغانستان مقیم تهران اطلاع می دهند".

او افزود که تا اکنون سه خانواده افغان مقیم ایران، به سفارت افغانستان در تهران، مراجعه کرده و ادعا کرده اند که اعضای خانواده شان در جریان تظاهرات کشته شده و از سفارت افغانستان خواسته اند که اجساد را از دولت ایران تسلیم شوند.

گران هیواد گفت که سفارت افغانستان با دولت ایران به تماس شده است تا اجساد کشته شده‌ها را به خانواده‌های شان تسلیم کنند.

دولت ایران تا اکنون به گونه رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده است. با تلاش‌های مکرر موفق به دریافت دیدگاه سفارت ایران مقیم کابل در این رابطه نشدیم.

از جانب دیگر، وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان به صدای امریکا گفت که این وزارت نیز این قضیه را تعقیب می‌کنند.

عبدالباسط انصاری، سخنگوی این وزارت گفت که بر اساس گزارش ها، نه افغان در جریان اعتراضات ایران کشته شده شده است.

آقای انصاری تاکید کرد که باور ندارند مهاجرین افغان‌ در اعتراض‌ها اشتراک کرده و یا مرتکب رفتارهای شده باشند.

ایرانی‌ها به دنبال اعلام افزایش ۵۰ درصدی قیمت تیل و سهمیه بندی آن از سوی حکومت، در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند، اما از سوی نیروهای امنیتی ایران سرکوب شدند.

سازمان عفو بین المللی به تاریخ ۲۵ نومبر گفت که بر اساس گزارش های معتبری که به این سازمان مواسلت کرده است، کم از کم ۱۶۱ معترض در گلوله باری نیروهای امنیتی ایران کشته شده اند، اما تهران این ادعا را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG