لینک های دسترسی

Breaking News

کووید۱۹ در افغانستان؛ در یکسال چه گذشت؟


از ثبت نخستین واقعۀ مثبت کووید۱۹ در افغانستان درست یک‌سال می‌گذرد و در یک‌سال گذشته افغان‌ها نیز مانند مردم دیگر کشورهای جهان افزون بر دادن هزینۀ گزاف انسانی به این همه‌گیری، دشواری‌های زیاد ناشی از آن را متقبل شده اند.

بر اساس آخرین آمار رسمی که وزارت صحت عامۀ افغانستان منتشر کرده است، در یک سال گذشته، همه‌گیری کروناویروس جان ۲۴۴۰ نفر را در افغانستان گرفته و کم و بیش ۵۶۶۰۰ نفر به آن مبتلا شده است، هر چند به باور کارشناسان صحی آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کروناویروس در افغانستان به مراتب بالاتر از آنچه است که گزارش شده است.

در اینجا مرور مختصری داریم از ثبت نخستین واقعۀ کروناویروس در افغانستان تا امروز:

۲۴ فبروری۲۰۲۰ (پنجم حوت ۱۳۹۸) نخستین واقعۀ مثبت کووید۱۹ در ولایت هرات ثبت شد. نخستین بیمار کووید۱۹ در افغانستان مرد ۳۵ ساله‌ای بود که از قم به ولایت هرات برگشته بود.

پنجم مارچ ۲۰۲۰ (۱۵ حوت ۱۳۹۸) وزارت صحت عامۀ افغانستان به دلیل نگرانی از گسترش کروناویروس از مردم آن کشور خواست تا در جشن نوروز شرکت نکنند. هرات هنوز هم تنها محراق کروناویروس بود و شمار واقعات مثبت در آن ولایت به چهار مورد رسیده بود.

۱۰ مارچ ۲۰۲۰ (۲۰ حوت ۱۳۹۸) وزارت صحت عامۀ افغانستان از ثبت پنجمین واقعۀ مثبت کووید۱۹ در آن کشور در ولایت سمنگان خبر داد. به گفتۀ مقام‌های آن وزارت این بیمار نیز سه روز پیش از تشخیص از ولایت گرگان ایران به افغانستان برگشته بود.

۱۴ مارچ ۲۰۲۰ (۲۴ حوت ۱۳۹۸) نخستین واقعات مثبت کروناویروس در ولایت‌های کاپیسا و بلخ ثبت شد. تا آن زمان شمار تمام مبتلایان کووید۱۹ در افغانستان به ۱۱ رسیده بود که تنها شش مورد آن در هرات بود.

۱۴ مارچ ۲۰۲۰ (۲۴ حوت ۱۳۹۸) حکومت افغانستان برای جلوگیری از گسترش کروناویروس تمامی مکاتب و پوهنتون‌های دولتی و خصوصی را تا تاریخ ۳۰ حمل مسدود اعلام کرد.

۱۵ مارچ ۲۰۲۰ (۲۵ حوت ۱۳۹۸) سفارت امریکا در کابل تمام خدمات معمول قنسولی و خدمات شهروندان امریکایی را تا اطلاع بعدی تعلیق کرد.

۱۹ مارچ ۲۰۲۰ (۲۹ حوت ۱۳۹۸) نخستین مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ در افغانستان ثبت شد. نخستین قربانی این بیماری یک مرد ۴۰ سالۀ باشندۀ ولایت بلخ بود.

۲۱ مارچ ۲۰۲۰ (دوم حمل ۱۳۹۹) حکومت افغانستان برای جلوگیری از گسترش کووید۱۹ تمام کارمندان خدمات ملکی را برای مدت سه هفته رخصت کرد.

۲۲ مارچ ۲۰۲۰ (سوم حمل ۱۳۹۹) نخستین واقعات مثبت کووید۱۹ در کابل ثبت شد و به گفتۀ مقام‌های صحی افغانستان دو دپلومات یک سفارت خارجی نخستین بیماران کووید۱۹ در کابل بودند.

۲۵ مارچ ۲۰۲۰ (ششم حمل ۱۳۹۹) دومین مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ در افغانستان ثبت شد که قربانی یک زن ۴۵ سالۀ باشندۀ هرات بود.

دوم اپریل ۲۰۲۰ (۱۴ حمل ۱۳۹۹) ریاست عمومی محابس و توقیفگاه‌های افغانستان اعلام کرد که بر اساس فرمان رییس جمهور محمد اشرف غنی، برای جلوگیری از گسترش کروناویروس در زندان‌های افغانستان، در چند روز گذشته ۱۶۹۹ زندانی از محابس ۳۳ ولایت افغانستان رها شده اند.

سوم اپریل ۲۰۲۰ (۱۵ حمل ۱۳۹۹) بانک جهانی از کمک ۱۰۰ میلیون دالری برای بخش "پروژه اضطراری پاسخگویی به بیماری کووید۱۹و تقویت نظام صحی افغانستان" خبر داد.

۲۹ اپریل ۲۰۲۰ (۱۰ ثور ۱۳۹۹) صندوق بین المللی پول حدود ۲۲۰ میلیون دالر کمک مالی را برای مبارزه با کروناویرس در افغانستان تصویب کرد.

هفتم می ۲۰۲۰ (۱۸ ثور ۱۳۹۹) وزارت صحت عامۀ افغانستان از ابتلای فیروزالدین فیروز، که آن زمان وزیر صحت عامۀ افغانستان بود، به بیماری کووید۱۹ خبر داد. تا آن زمان شمار مبتلایان کووید۱۹ در افغانستان به ۳۵۶۳ نفر و مرگ و میر ناشی از آن به ۱۰۶ رسیده بود.

هشتم می ۲۰۲۰ (۱۹ ثور ۱۳۹۹) بانک جهانی برای مبارزه با کروناویروس در افغانستان از کمک ۴۰۰ میلیون دالری این نهاد مالی جهانی به حکومت افغانستان خبر داد.

پنجم اگست ۲۰۲۰ (۱۵ اسد ۱۳۹۹) دروس حضوری پوهنتون‌ها در افغانستان آغاز شد. تا آن زمان افغانستان موج مرگبار نخست کووید۱۹ را به تازگی پشت سر گذاشته بود.

۲۶ اگست ۲۰۲۰ (پنجم سنبله ۱۳۹۹) پس از سر و صداهای فراوان، بازرس ویژۀ حکومت افغانستان گزارش داد که هیچ دستگاه تنفس مصنوعی (وینتلاتور) به بیرون قاچاق نشده است. در اوج شیوع کروناویروس در افغانستان یک خبرگزاری محلی آن کشور گزارش داد که چندین دستگاه وینتلاتور به پاکستان قاچاق و فروخته شده است.

۱۴ سپتمبر ۲۰۲۰ (۲۴ سنبله ۱۳۹۹) کمپاین سرتاسری تطبیق واکسین پولیو که به دلیل همه‌گیری کروناویروس برای چندین ماه به تاخیر افتاده بود، راه اندازی شد. همه‌گیری کروناویروس و تطبیق نشدن کمپاین واکسین پولیو سبب افزایش چشمگیر واقعات مثبت پولیو در افغانستان شد.

اول اکتوبر ۲۰۲۰ (۱۰ میزان ۱۳۹۹) ایالات متحدۀ امریکا ۱۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی را برای رسیدگی به بیماران مبتلا به کووید۱۹ به حکومت افغانستان کمک کرد.

سوم اکتوبر ۲۰۲۰ (۱۲میزان ۱۳۹۹) مکاتب در سرتاسر افغانستان به روی دانش‌آموزان بازگشایی شد.

۲۱ نومبر ۲۰۲۰ (اول قوس ۱۳۹۹) وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفت که بر اساس تصمیم تازۀ کابینۀ افغانستان، پوهنتون‌های دولتی و خصوصی سر از تاریخ هشتم قوس تعطیل می‌شوند.

هفتم فبروری ۲۰۲۱ (۱۹ دلو ۱۳۹۹) نخستین محمولۀ واکسین کووید۱۹ که شامل ۵۰۰ هزار دوز بود و از سوی هند به افغانستان کمک شده بود، به کابل رسید. رییس جمهور غنی دستور داد که نخست کارکنان طبی و منسوبان قوای مسلح افغانستان واکسین شوند.

۲۳ فبروری ۲۰۲۱ (پنجم حوت ۱۳۹۹) روند تطبیق واکسین کووید۱۹در افغانستان با حضور رییس جمهور و دیگر مقام‌های ارشد این کشور آغاز شد و چند کارمند صحی، منسوب قوای امنیتی و دست اندرکار رسانه‌ای افغانستان واکسین شدند.

کروناویروس نخست در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان مرکز ایالت هوبی چین شایع شد و به سرعت گسترش یافته و به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده همه گیری کروناویروس تا چاشت چهارشنبه ۲۴ فبروری ۲۰۲۱ (ششم حوت ۱۳۹۹) جان نزدیک به دو و نیم میلیون نفر را در جهان گرفته و ۱۱۲.۳ میلیون نفر دیگر به این بیماری مبتلا شده اند.

XS
SM
MD
LG