لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داده است.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات به صدای امریکا گفت که این طرح، به دلیل تلاش برای آمادگی‌های بهتر برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس تقویمی که کمیسیون انتخابات افغانستان پیش از این اعلام کرده بود،۳۱ حمل ۱۳۹۸ خورشیدی، به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است.

آقای ابراهیمی گفت "فعلا تقویم انتخابات را برای ۳۱ حمل اعلام کرده ایم، اما تا آخر همین هفته معلوم خواهد شد که موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تمدید ثبت نام نامزدان، به چه شکل خواهد بود. احتمالا، یکی از طرح‌ها، موضوع تعویق انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود."

بیش از ۴۰ نامزد احتمالی ریاست جمهوری، بسته های معلوماتی را از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دریافت کرده اند، اما تاکنون هیچ نامزدی به شکل رسمی در این کمیسیون ثبت نام نکرده است.

پیش از این، گزارش‌هایی وجود داشت که به دلیل مذاکرات صلح با طالبان و احتمال ایجاد یک حکومت موقت، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاخیر خواهد افتاد.

با این حال، بخش دیگر نگرانی‌ها راجع به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، مربوط به امکانات مالی و تخنیکی می‌شود.

نعیم اصغری، یکی از اعضای دیده‌بان انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، به صدای امریکا گفت که اگر جامعه جهانی از ظرفیت نهادهای افغانستان برای برگزاری یک انتخابات مناسب مطمین نباشد، احتمالا امکانات مالی خود را در اختیار شان قرار نخواهد داد.

آقای اصغری گفت "جامعه بین‌المللی باید مطمین شود که مشکلات سیاسی و تخنیکی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برطرف شده، تا پولی را که برای انتخابات می دهند، حیف و میل نشود."

احتمال تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی مطرح می‌شود که هنوز کمیسیون انتخابات افغانستان نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را نیز نهایی نکرده است.

XS
SM
MD
LG