لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: سیر صعودی کروناویروس در افغانستان نگران کننده است


سازمان عفو بین الملل می‌گوید که حکومت افغانستان باید به کمبود آکسیجن فوراً رسیدگی کند و با حمایت جامعهٔ بین الملی به اندازهٔ کافی واکسین کووید۱۹ و سایر مواد طبی مورد نیاز را خریداری کند.

این سازمان گفته است که سیر صعودی کروناویروس در افغانستان نگران کننده است.

زمان سلطانی، پژوهشگر آسیای جنوبی در این سازمان گفته است: "واضح است که افغانستان با موج سوم کروناویروس مواجه است و بدون کمک فوری بین المللی برای محدود کردن این افزایش، وضعیت به گونهٔ فوری از کنترول خارج شده می‌تواند."

او گفته است که کمبود موادی که می‌تواند زندگی‌ها را نجات دهد، چالش‌های جدی را ایجاد کرده است.

این اداره همچنان گفته است که کمپاین واکسیناسیون افغانستان در اثر کمبود واکسین متوقف شده است.

این سازمان انتقاد کرده است که بیش از یک سال از این همه‌گیری می‌گذرد، اما حکومت افغانستان هنوز هم آمادگی کافی ندارد.

این در حالی است که وزارت صحت‌ عامهٔ افغانستان امروز اعلام کرد که سر از فردا ۱۲ جون (۲۲ جوزا) تمامی تاسیسات تحصیلی دولتی و خصوصی، مکاتب، انستیتیوت‌ها، پوهنتون‌ها، کورس‌ها، مدارس دینی و کودکستان‌ها برای دوهفته تعطیل خواهند بود.

این وزارت همچنان گفته است که سالون‌های عروسی و کنفرانس‌ها نیز باید برای دو هفته مسدود باشند و در این خصوص خواستار همکاری شاروالی ها شده است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که قرار است روند نصب و فعال‌سازی دستگاه‌‌های آکسیجن در ۱۰ شفاخانۀ ویژه کووید۱۹ آغاز شود.

وحید مجروح، سرپرست این وزارت گفته است که این دستگاه‌های آکسیجن به کمک صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) تهیه شده و قرار است در روزهای پیشرو در اختیار این وزارت قرار داده شود.

پیش از این، سرپرست وزارت صحت کمبود آکسیجن در شفاخانه‌های ویژۀ کووید۱۹ در این کشور را چالش عمده برای رسیدگی به بیماران عنوان کرده و از سکتور خصوصی خواسته بود که باید در مصرف آکسیجن صرفه‌جویی کنند.

واکسین کووید۱۹

وزارت صحت عامه افغانستان در نظر دارد که روند تطبیق واکسین سینوفارم چین را هفته آینده آغاز کند.

میرویس علی‌زی، معاون سخنگوی وزارت صحت روز جمعه ۱۱ جون (۲۱ جوزا) به صدای امریکا گفت که احتمال دارد روند تطبیق واکسین کوویو۱۹ از کمک‌های چین روز شنبه و یکشنبه هفتۀ آینده آغاز گردد.

محمولۀ حاوی ۷۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ ساخت چین - سینوفارم - روز گذشته از بیجینگ به کابل منتقل شد.

پیش از این سازمان جهانی صحت گفته بود که سه میلیون دوز واکسین که قرار بود در ماه می از طریق برنامهٔ کوواکس به افغانستان داده شود، اکنون با سه ماه تاخیر در ماه اگست تحویل داده خواهد شد.

در این حال، عثمان طاهری، مشاور مطبوعاتی وزارت صحت افغانستان به صدای امریکا گفت که این واکسین چینی به افراد بالاتر از ۵۵ ساله و مبتلا به بیماری‌های تنفسی و مزمن تطبیق خواهد شد.

پیش از این هند ۵۰۰ هزار دوز و برنامۀ کوواکس سازمان ملل متحد ۴۸۶ هزار دوز واکسین کووید۱۹ استرازینیکا را به افغانستان کمک کرده بودند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که ۹۶۸ هزار دوز واکسین‌ کمک شده از سوی هند و سازمان جهانی صحت به بیش از ۶۵۰ هزار نفر در افغانستان تطبیق شد و این روند به دلیل نبود واکسین روز دوشنبه گذشته متوقف شد.

بر اساس آخرین گزارش این وزارت تنها در یک‌ شبانه‌روز گذشته، ۱۰۲۴ نفر در افغانستان به کووید۱۹ مبتلا شده و ۳۷ تن دیگر در اثر این بیماری جان باخته اند.

با این آمار جدید، شمار مجموعی مبتلایان بیماری کووید۱۹ در این کشور به ۸۸هزار و ۷۴۰ نفر و رقم مرگ و میر ناشی از آن به سه‌هزار و ۴۴۹ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG