لینک های دسترسی

Breaking News

کووید۱۹ در افغانستان؛ روند تطبیق واکسین از سر گرفته می‌شود


وزارت صحت عامه افغانستان در نظر دارد که روند تطبیق واکسین سینوفارم چین را هفته آینده آغاز کند.

میرویس علی‌زی، معاون سخنگوی وزارت صحت روز جمعه ۱۱ جون (۲۱ جوزا) به صدای امریکا گفت که احتمال دارد روند تطبیق واکسین کوویو۱۹ از کمک‌های چین روز شنبه و یکشنبه هفتۀ آینده آغاز گردد.

محمولۀ حاوی ۷۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ ساخت چین - سینوفارم - روز گذشته از بیجینگ به کابل منتقل شد.

وزارت صحت در نظر دارد این واکسین را بر اساس نیازمندی به تمام ولایت‌ها تقسیم کند.

در این حال، عثمان طاهری، مشاور مطبوعاتی وزارت صحت افغانستان به صدای امریکا گفت که این واکسین به افراد بالاتر از ۵۵ ساله و مبتلا به بیماری‌های تنفسی و مزمن تطبیق خواهد شد.

پیش از این هند ۵۰۰ هزار دوز و برنامۀ کوواکس سازمان ملل متحد ۴۸۶ هزار دوز واکسین کووید۱۹ استرازنیکا را به افغانستان کمک کرده بودند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که ۹۶۸ هزار دوز واکسین‌ کمک شده از سوی هند و سازمان جهانی صحت به بیش از ۶۵۰ هزار نفر در افغانستان تطبیق شد و این روند به دلیل نبود واکسین روز دوشنبه گذشته متوقف شد.

بر اساس آخرین گزارش این وزارت تنها در یک‌ شبانه‌روز گذشته، ۱۰۲۴ نفر در افغانستان به کووید۱۹ مبتلا شده و ۳۷ تن دیگر در اثر این بیماری جان باخته اند.

با این آمار جدید، شمار مجموعی مبتلایان بیماری کووید۱۹ در این کشور به ۸۸هزار و ۷۴۰ نفر و رقم مرگ و میر ناشی از آن به سه‌هزار و ۴۴۹ نفر رسیده است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

بر اساس معلومات پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا روز جمعه ۱۱ جون (۲۱ جوزا) بیش از ۱۷۴ میلیون و ۹۰۹هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده که از این میان بیش از سه میلیون و ۷۷۴هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG