لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجر افغان: سختی پاکستان را بر بازگشت به کشور ترجیح میدهم


سازمان ملل متحده میگوید که در حال حاضر یک عشاریه چهار میلیون مهاجر راجستر شدۀ افغان در پاکستان اقامت دارند
سازمان ملل متحده میگوید که در حال حاضر یک عشاریه چهار میلیون مهاجر راجستر شدۀ افغان در پاکستان اقامت دارند

حکومت پاکستان در طول چند هفتۀ اخیر فشار بر مهاجرین افغان را افزایش داده و ادعا دارد که دهشت افگنان در کمپ های همین مهاجرین پنهان میباشند و میگوید که بخاطر ریشه کن ساختن دهشت افگنی، مهاجرین افغان باید به کشور شان برگردند.

اما نارامی ها و خونریزی های اخیر در افغانستان نگرانی مهاجرین افغان را برانگیخته و میگویند که در صورت برگشت به کشور، با مرگ روبرو خواهند شد.

عبدالحمید، یکی از دومیلیون مهاجر افغان در پاکستان میگوید که "مردم در افغانستان با مشکلات روبروست و جنگ ادامه دارد. در بم گذاری های اخیر ٣٠٠ تا ۴٠٠ نفر زخمی شد و تعداد زیاد کشته شدند، این صلح نیست و هیچ کس آن را صلح خوانده نمیتواند."

محمد ولی مهاجر دیگریست که حالت سخت و نا خوش آیند کمپ پناهندگی را نسبت به بازگشت به افغانستان ترجیح میدهد و میگوید که "در صورت برگشت یا توسط حکومت و یا هم توسط طالبان" کشته خواهد شد و می افزاید که "ما در اینجا با گرسنگی و تشنگی روبرویم، اما حد اقل کشته نمیشویم."

تعداد از تحلیلگران میگویند، گاه گاهی پاکستان که بخاطر موجودیت لانه های مصؤن دهشت افگنان در خاکش تحت فشار قرار دارد، موضوع مهاجرین را بهانه قرار میدهد.

سیف الله محسود، یکی از تحلیلگران میگوید "هر باریکه فشار از طرف امریکا یا جامعه جهانی بر پاکستان افزایش یافته است، پاکستان با این دلیل صدا بلند کرده است که شاید این موج نا امنی را که ما در منطقه میبینیم بخاطر مهاجرین افغان است که در پاکستان اقامت دارند. و یکی از طرق که با این مشکل رسیدگی صورت گیرد این است که آنان را به کشورشان برگرداند تا دیگر این مشکل پاکستان نباشد."

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، سال گذشته حین اعلام استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوبی آسیا، پاکستان را به جا دادن عناصر متهم کرد که به گفتۀ او نیروهای امریکایی را در افغانستان هدف قرار میدهند و سبب هرج و مرج میشوند. ادعای که اسلام آباد آن را رد کرده است.

سازمان ملل متحده میگوید که در حال حاضر یک عشاریه چهار میلیون مهاجر راجستر شدۀ افغان در پاکستان اقامت دارند. همچنان گزارش های وجود دارد که گویا تعداد پناهندگان افغان - بدون سند در این کشور به حدود ٧٠٠ هزار نفر میرسد.

در عین حال، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان ضمن هشدار به پاکستان بدلیل آوردن فشار و مجبور ساختن مهاجرین افغان بخاطر برگشت به کشورشان، گفته است که خروج مهاجرین افغان باید دواطلبانه صورت گیرد.

حکایت مهاجر افغان از زندگی در پاکستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:50 0:00

XS
SM
MD
LG