لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان اقامت مهاجرین افغان را برای ۶۰ روز تمدید کرد


آرشیف: مهاجرین افغان در پاکستان در انتطار ثبت نام کارت مهاجرت
آرشیف: مهاجرین افغان در پاکستان در انتطار ثبت نام کارت مهاجرت

حکومت پاکستان اقامت مهاجرین افغان را در آن کشور برای مدت ۶۰ روز تمدید کرد.

در حال حاضر، حدود ۲.۷ میلیون مهاجر افغان در پاکستان به سر می برد که ۱.۴ میلیون آن مدارک اقامت داشته و ۱.۳ میلیون دیگر آن بدون مدرک در آن کشور اقامت دارند.

در گذشته مقامات پاکستان میعاد اقامت مهاجرین افغان را برای مدت نسبتاً طولانی، معمولاً برای یک سال، تمدید می کرد.

اما با افزایش تنش میان افغانستان و پاکستان، حال بیم آن می رود که مبادا اسلام آباد مهاجرین افغان را جبراً از آن کشور اخراج کند.

روز چهار شنبه وزارت امور مناطق سرحدی پاکستان که به مسایل مهاجرت نیز رسیدگی می کند، پیشنهاد تمدید اقامت پنج ماهه را برای مهاجرین افغان کرد، اما ناوقت همان شب، کابینۀ پاکستان پیشنهاد را نادیده گرفت و اقامت آنان را فقط برای دو ماه تمدید کرد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در مورد تصمیم حکومت پاکستان تا حال تبصره نکرده است، اما تاکید بر برگشت "دواطلبانه، تدریجی و با وقار" آنان می کند.

در سال ۲۰۱۶، حدود ۴۰۰ هزار مهاجر افغان تحت فشار حکومت پاکستان به افغانستان برگشت و در سال ۲۰۱۷، حدود ۶۰ هزار تن آنان به افغانستان برگشتند.

فتحیه عبدالله، نمایندۀ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، می گوید که برگشت دسته جمعی شماری زیادی از مهاجرین افغان به کشور شان، حکومت کابل و سازمان های بین المللی را که در بخش مهاجرت فعالیت می کنند، با مشکل مواجه خواهد کرد.

روی همین دلیل، خانم عبدالله به برگشت "تدریجی و دواطلبانه" مهاجرین افغان به کشور شان تاکید می کند.

پاکستان در حالی بر برگشت مهاجرین افغان فشار وارد می کند که افغانستان با موجی از بیجا شدگان داخلی دست و پنجه نرم می کند.

ملل متحد می گوید که در سال ۲۰۱۷، حدود ۳۶۰ تن از شهروندان افغان به دلیل جنگ از خانه های شان بیجا شدند و تنها در یک هفتۀ گذشته، بیش از ۱۷۰۰۰ نفر از خانه های شان بیجا شدند.

در سال های اخیر، روابط میان افغانستان و پاکستان بیشتر متشنج شده است، به خصوص پس از حملات مرگبار گروه طالبان، گروهی که به باور مقامات کابل و واشنگتن، در پاکستان مستقر اند.

مقامات افغانستان و ایالات متحده می گویند که طالبان و سایر گروه های تندرو پناهگاه امن در پاکستان دارند، تندروان که به گفتۀ مقامات کابل و واشنگتن حملات خونین را در افغانستان سازماندهی می کنند. اسلام آباد ادعای مقامات کابل و واشنگتن را رد می کند.

در عین حال، حکومت پاکستان شکایت دارد که شماری زیاد مهاجرین افغان بار دوش آن کشور است و تندروان اسلامگرا ممکن در میان مهاجرین افغان خود را پنهان کنند.

XS
SM
MD
LG