لینک های دسترسی

Breaking News

تعهد تازهء پاكستان به امريكا براى حل معضل افغانستان


اردوی پاکستان می گوید که تمام گام های ضروری را بر می دارد تا کمک شود ایالات متحده موفقانه به یک راه حل سیاسی در افغانستان دست یافته و به عنوان "یک دوست منطقه از آن کشور جنگ زده خارج شود نه یک شکست خورده."

این اظهارات یک روز پس از آن ابراز می شود که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان از اسلام آباد دیدن کرده و خواهان همکاری رهبری پاکستان در راستای تلاش های جدید واشنگتن در امور صلح افغانستان شد.

آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان شام پنجشنبه در راولپندی به خبرنگاران گفت که پاکستان از دیر زمان، خواهان حل درگیری های افغانستان از راه سیاسی بوده و علاوه کرد که ابتکار صلح واشنگتن در این اواخر تحرک بیشتر کسب کرده است.

آقای غفور گفت "این حل و فصل سیاسی مسالۀ افغانستان باید موفق شود." او بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده "افغانستان را به مثابۀ یک دوست منطقه ترک کند نه یک شکست خورده{در جنگ}."

این جنرال پاکستانی علاوه کرد که واشنگتن به دنبال همکاری اسلام آباد برای تشویق رهبران طالبان است تا در مذاکرات صلح افغانستان دخیل شوند.

آصف غفور، اما، تصریح کرد که نفوذ پاکستان بر گروه های شورشی در سال های اخیر کاهش یافته اما پاکستان "هر گونه تماسی را که در اختیار دارد" برای تسهیل تلاش های صلح افغانستان استفاده خواهد کرد.

سخنگوی اردوی پاکستان گفت "آگاه استید که مهاجرین افغان از ۴۰ سال به اینسو در پاکستان زندگی می کنند. لذا آنان {طالبان} در اینجا خانواده و ارتباطات دارند. از همین راه "هر چه در توان داریم برای تسهیل {روند صلح} انجام خواهیم داد.

گفته می شود که خانواده های رهبری طالبان در میان نزدیک به سه میلیون مهاجر افغان ساکن در پاکستان زندگی می کنند.

دیدار زلمی خلیلزاد به پاکستان، به تعقیب نامۀ رئیس جمهور ترمپ به صدراعظم پاکستان صورت گرفت که در آن خواهان همکاری اسلام آباد در کشانیدن طالبان به میز مذاکره شده بود.

XS
SM
MD
LG