لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات پارلمانی: نتایج ابتدایی ده ولایت اعلام می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ۱۰ ولایت این کشور را به تاریخ دوم ماه قوس اعلام می‌کند.

براساس تقویت انتخاباتی، قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی أفغانستان در نوزدهم ماه عقرب، یعنی ده روز قبل اعلام می‌شد.

میرزا محمد حق پرست، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این تاخیر، برای بررسی دقیق آرای انتخابات پارلمانی اتخاذ شده است.

او گفت: «تا اکنون معلومات ۳۳ ولایت به سیستم داخل شده و تا ۴۵ درصد کارهای ۳۳ ولایت تکمیل شده است. کارهای ده ولایت به گونه کامل تکمیل شده که نتایج ابتدایی این ده ولایت در دوم قوس اعلام می‌شود".

آقای حق‌پرست افزود که دلیل تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی، داخل ساختن اطلاعات در سیستم، نرسیدن مواد اساسی به کمیسیون انتخابات در زمان تعیین شده، آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و کمبود ظرفیت کاری بوده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون انتخابات، در حال حاضر تیم‌های جدید گماشته شده اند و به شکل جداگانه روی تقویم انتخابات ریاست جمهوری و نتایج انتخابات پارلمانی کار می‌کنند.

با این حال، نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان، از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کرده اند.

یوسف رشید، رییس اجرایی دیدبان انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که کمیسیون انتخابات، تقویم انتخابات پارلمانی را بیش از حد نقض کرده و با وجود تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی، هنوز هم به شکل کامل برای اعلام این نتایج در دوم قوس، آمادگی ندارد.

آقای رشید گفت که طولانی شدن روند انتخابات پارلمانی، روی چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز تاثیر خواهد داشت.

او گفت که تعیین تاریخ ۳۱ حمل برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، عملی نیست، چون کمیسیون فرصت کافی برای اتخاذ آمادگی‌های لازم را ندارد.

XS
SM
MD
LG