لینک های دسترسی

Breaking News

خط آهن جدید افغانستان، چین را با ایران وصل می کند


خط آهن حیرتان - مزار شریف
خط آهن حیرتان - مزار شریف

سرپرست وزارت فواید عامۀ افغانستانمی گوید که این کشور در تلاش است تا هرچه زودتر دارای خط آهن شود و مذاکراتی را در این زمینه با کشور های مختلف انجام داده است.

نورگل منگل روز سه شنبه امضای تفاهمنامۀ پنج جانبه خط آهن را با تاجکستان، قرغیزستان، ایران و چین که بخش اعظم آن از افغانستان می گذرد، به عنوان بخشی از این تلاش ها برشمرد.

آقای منگل گفت که بر اساس این تفاهمنامه قرار است خط آن چین را از طریق کاشغر به قرغیزستان و بلاخره به تاجکستان، افغانستان و ایران وصل کند.

سرپرست وزارت فواید عامه گفت که این خط آهن ۲۱۰۰ کیلومتر طول دارد و ۱۱۵۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان احداث خواهد شد. او اضافه کرد که هر پنج کشور تلاش دارد تا به زودترین فرصت مطالعات تخنیکی و کار ساختمانی را خاک خود شروع کند.

نورگل منگل گفت که بانک جهانی، بانک آسیایی و بانک چین به شدت علاقمند اند تا این پروژه را تمویل کنند.

مأمورین وزارت فواید عامه می گویند که مطالعات تخنیکی و اقتصادی ۴۵۹ کیلومتر از جمع ۱۱۵۰ کیلومتر این پروژه که از افغانستان می گذرد، از قبل تکمیل شده است و تلاش می شود که متباقی کار ها نیز به سرعت تکمیل شود.

اهمیت سیاسی

این پروژۀ خط آهن که بخشی از راه ابریشم است، از شیرخان بندر ولایت کندز شروع شده و با عبور از ولایات جوزجان، فاریاب، بادغیس و هرات به ایران وصل می شود.

به گفتۀ کارشناسان اقتصادی با بهره برداری از این پروژه، ساکنان چندین ولایت از مزایای اقتصادی آن سود برده و زمینۀ اشتغال و حمل و نقل ارزان به آنان مهیا خواهد شد.

با اینحال با وصف مزایای زیاد اقتصادی چنین پروژه ها به مردم، اقتصاد دانان می گویند که تطبیق این گونه پروژه ها به هزینه های گزاف نیاز داشته و تکمیل آن زمانگیر است.

آقای منگل نیز از هنگفت بودن هزینۀ این پروژه یاد کرد و گفت که به گونۀ مثال خط آهن حیرتان – مزار شریف در هر کیلومتر کم از کم یک و نیم میلیون دالر هزینه برداشته است.

اتاق تجارت های تجارت و صنایع افغانستان و متشبثین افغان از این خبر استقبال کرده و آن را به فال نیک می گیرند. عبدالباقی تاجر افغان می گوید که با احداث چنین خط آهن، تاجران می توانند مال های تجارتی خود را با قیمت ارزان انتقال دهند.

آذرخش حافظی، مسوول روابط بین المللی اتاق های تجارت افغانستان می گوید اعمار این خط آهن به عنوان پل ارتباط میان آسیای میانه و آسیای جنوبی و اهمیت سیاسی آن، ارزش این پروژه را چند برابر می سازد.

مقامات وزارت فواید عامۀ افغانستان می گویند که این کشور به بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن نیاز دارد و تا حال تنها ۷۵ کیلومتر آن میان حیرتان و مزار شریف اعمار و به بهره برداری سپرده شده است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG