لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد افغانستان از ایران به خاطر میزبانی از هیات طالبان


هیات مذاکره کنندۀ طالبان (عکس از آرشیف)
هیات مذاکره کنندۀ طالبان (عکس از آرشیف)

همزمان با سفر یک هیات گروه طالبان به ایران، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، میزبانی کشورها از طالبان را "خلاف اصول و قوانین جهانی" خوانده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که اصول و حقوق همسایگی می‌طلبد تا کشورهای همسایه تنها از "تلاش‌های دولت مشروع افغانستان پشتیبانی کنند."

اخیرا خبرگزاری تسنیم ایران گزارش کرد که یک هیات چهار نفری گروه طالبان به تهران رفته و در مورد مسایل مختلفی، از جمله روند صلح افغانستان، با مقامات ایرانی گفتگو کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز گفته است که هیات این گروه در مورد پیشرفت‌های صلح و پروژه‌های اقتصادی ایران در افغانستان با مقام‌های وزارت خارجۀ ایران صحبت کرده است.

پس از لغو مذاکرات صلح امریکا با طالبان، این دومین سفر اعضای گروه طالبان به کشورهای منطقه است. پیش از این نیز، هیاتی از این گروه به مسکو رفته و با مقامات روسیه دیدار کرده بود.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است: "انتظار ما از کشورهای همسایه این نیست که از یک گروه هراس‌افگن که هنوز هم دست‌هایشان به خون افغان‌های بی‌گناه سرخ است و به ویرانی افغانستان می‌اندیشند، میزبانی کنند."

آقای صدیقی افزوده: "به باور ما، میزبانی از چنین گروهی خلاف تمام اصول و روابط میان کشورهاست، به ویژه برای حکومت افغانستان که همیشه خواهان روابط حسنه و نیک با همسایه‌های خود می‌باشد."

اخیرا رییس جمهور امریکا مذاکرات صلح با طالبان را در پی حمله‌ای در کابل که در آن یک نظامی امریکایی کشته شد، فسخ کرد و گفت که فشارهای نظامی بر این گروه را تشدید خواهد کرد.

بدنبال آن، دولت افغانستان نیز اعلام کرد که تلاش‌های خود را برای صلح با گروه طالبان تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل حکومتی جدید متوقف کرده است.

با این حال، گروه طالبان به سفرهای‌شان به کشورهای منطقه برای جلب حمایت ادامه داده اند.

حکومت افغانستان اخیرا گفت که با متوقف شدن روند مذاکرات از جانب حکومت، تلاش طالبان برای سفر به کشورهای منطقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG