لینک های دسترسی

Breaking News

صالح به وکلا: گرسنه نان خواب می‌بیند نه خانه


پس از آنکه مجلس نمایندگان افغانستان، برنامۀ دسترخوان ملی حکومت را رد کرد؛ معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این تصمیم گفته است که این بودجه برای کاهش گرسنگی است نه پروژه‌های زیربنایی.

امرالله صالح، روز چهارشنبه ۲۲ جولای (اول اسد) گفته است که با رد برنامه دسترخوان ملی، بانک جهانی وادار و ترغیب نمی‌شود که بودجۀ آن را به پروژه‌های زیربنایی تخصیص دهد.

به گفتۀ معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، بودجۀ برنامه دسترخوان ملی که بیش از ۲۰۰ میلیون دالر است، برای کاهش گرسنگی در نظر گرفته شده است.

او در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: "اگر این مساله را در سطح یک خانواده به تمثیل بگیریم، این است که شما خانواده‌ای را که در گرسنگی به سر می‌برد، می‌خواهید قناعت دهید که نان نخورند و از صرفه‌جویی شان خانه آباد کنند. گرسنه نان خواب می بیند نه خانه".

آقای صالح تاکید کرده است که رد این برنامه، دورانداختن شتاب‌آلود و خشمگین دسترخوان فقر است و به گفتۀ وی "نان فقیر را گرفتن نه هنر است و نه شجاعت".

مجلس نمایندگان افغانستان روز سه شنبه ۲۱ جولای (۳۱ سرطان) این برنامۀ حکومت افغانستان را به دلیل آنچه فسادزا خواند، با اکثریت آرا رد کرد.

عبدالرووف شپون، عضو این مجلس به صدای امریکا گفت که توزیع نان خشک به مستحقین در دورۀ قرنطین توسط حکومت فسادزا بود و به همین دلیل مجلس به رد برنامه دسترخوان ملی حکومت رای داد.

این عضو مجلس گفت: "نظارت از این برنامه مشکل بود، در این پول حیف و میل می‌شد، رییس جمهور مهربانی می‌کند؛ اما زیردستان وی افرادی اند که از کنترول خارج استند. به این اساس به تمام افغان‌ها و مستحقین نمی‌رسد و پول به جیب‌های شخصی می‌رفت. ما به همین دلیل رد کردیم".

حکومت افغانستان برنامۀ "دسترخوان ملی" را جهت کمک به نیازمندان با هزینه ۲۴۴ میلیون دالر روز شنبه ۱۸ جولای (۲۸ سرطان) اعلام کرد.

ریاست جمهوری گفته است که از طریق این برنامه برای ۴.۱۷ میلیون خانواده نیازمند کمک توزیع خواهد شد.

XS
SM
MD
LG