لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش شاخص نابرابری جنسیتی جهانی؛ افغانستان بدترین کشور معرفی شد 


مجمع جهانی اقتصاد گزارش سالانهٔ خویش را در مورد نابرابری جنسیتی در جهان نشر کرد که براساس آن افغانستان در موارد مختلف منحیث بدترین کشور معرفی شده است.

در این گزارش، فاصله میان زنان و مردان در بهره برداری از فرصت‌های کاری، آموزشی، رهبری، فعالیت سیاسی، سرمایه اندوزی، مراقبت صحی و مشارکت اقتصادی در ۱۴۶ کشور جهان درجه بندی شده است.

در فهرست رده بندی شاخص نابرابری جنسیتی جهانی سال ۲۰۲۲ مجمع جهانی اقتصاد، افغانستان در جایگاه اخیر (۱۴۶) قرار گرفته و منحیث بدترین کشور معرفی شده است.

آیسلند، فنلند و ناوری به ترتیب در دریف‌های اول، دوم و سوم این فهرست قرار گرفته اند.

در بخش مشارکت و فرصت‌های اقتصادی و در بخش دسترسی به آموزش نیز افغانستان در جایگاه ۱۴۶ قرار دارد. این در حالی است که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بیش از ۳۰۰ روز است که دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسهٔ به روی دختران این کشور مسدود باقی مانده است.

منیژه وافق، رییس پیشین اتاق تجارت و صنایع افغانستان به صدای امریکا گفت که پس از تسلط طالبان بر افغانستان شماری زیادی از زنانی که در دوایر دولتی و سکتور خصوصی مصروف کار بودند، وظایف شان را از دست داده اند.

او افزود مسیری که زنان افغانستان در آن در حرکت اند "متاسفانه مایوس کننده است و اگر دوام بیابد نتایج بدتری بر اقتصاد جامعه و خانواده ها خواهد داشت و بیرون شدن از آن در آینده دشوار خواهد بود."

خانم وافق اضافه کرد که بار قبلی ۲۰ سال را در بر گرفت که زنان از این وضعیت بیرون شوند.

با آنهم در بخش صحت و بقا افغانستان به شمول هند و پاکستان از شش کشور پیشی گرفته و در ردهٔ ۱۴۰ قرار دارد.

یگانه بخشی که افغانستان در آن در جایگاه بهتر قرار دارد، توانمندسازی سیاسی است. افغانستان در درجه بندی توانمندسازی سیاسی در ردیف ۱۰۷ قرار گرفته است. با آنهم، با افزایش محدودیت‌ها توسط طالبان، به ویژه بر زنان، احتمال می‌رود در گزارش سال آیندهٔ این سازمان افغانستان به درجه‌های پایینتر سقوط کند.

این در حالی است که در نشست بزرگ عالمان دینی افغانستان که در اوایل ماه جاری برگزار شد نیز مردان از زنان افغان نمایندگی کردند.

عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرای حکومت طالبان گفت:"زن‌ها، مادران و خواهران ما هستند، ما به آنها احترام زیادی می‌گذاریم، وقتی پسرانشان در گردهمایی هستند به این معناست که آنها هم به نوعی در این گردهمایی شریک اند."

بر اساس درجهٔ بندی منطقه‌ای این نهاد، افغانستان در فهرست کشورهای جنوب آسیا نیز در جایگاه آخر قرار گرفته است. در این فهرست بنگله‌دیش، نیپال و سریلانکا به ترتیب در جایگاه اول، دوم و سوم و ایران، پاکستان و افغانستان در ردیف‌های هفتم، هشتم و نهم قرار گرفته اند.

مجمع جهانی اقتصاد گفته است که این گزارش را بر اساس معلومات سازمان‌های بین المللی و نظرپرسی تهیه کرده است.

XS
SM
MD
LG