لینک های دسترسی

Breaking News

حقوق بشر: جهان برای ختم محرومیت دختران افغان از آموزش تلاش کند


همزمان با ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب دختران توسط طالبان در افغانستان، دیدبان حقوق بشر می‌گوید که این وضعیت پیامد‌های ویرانگری برای دختران و خانواده‌ها در این کشور دارد و از جامعۀ جهانی خواسته است که برای بازگشایی مکاتب تلاش کند.

دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) در اعلامیه‌ای به نقل از سحر فطرت، دستیار پژوهشگر بخش حقوق زنان در این نهاد گفته است: "ما از آنعده زنان قوی افغان که با ما صحبت کردند بسیار سپاسگزاریم. جهان باید به آن‌ها گوش دهد و برای پایان‌‌دادن به این ستم تکان‌دهنده بیشتر تلاش کند."

خانم سحر ادامه محرومیت زنان و دختران به آموزش را "غیرقابل باور" عنوان کرده و گفته است که در حال حاضر، میلیون‌ها دختر افغان فرصت‌ها و رویاهایی را از دست می‌دهند که هرگز نمی‌توانند دوباره آن را به دست بیاورند.

با وجود تاکید جامعهٔ بین‌المللی و برخی از کشورهای اسلامی، طالبان پس از گذشت حدود ۱۱ ماه، هنوز هم مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران را مسدود نگهداشته و مقام‌های این گروه گفته اند که تلاش‌ها برای بازگشایی مکاتب جریان دارد.

دیدبان حقوق بشر همچنان با نشر یک ویدیو گفته است که ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه توسط طالبان سبب شده تا دختران در افغانستان ۳۰۰ روز از آموزش باز بمانند.

این نهاد با شش زن فعال به شمول تمنا ایازی، فلم‌ساز، سحر فطرت، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر، یلدا حکیم و زهرا جویا، خبرنگار، الهه سرور، آوازخوان و هیله یون، کنشگر حوزه زنان مصاحبه کرده است.

به گفتۀ دیدبان حقوق بشر این زنان فعال در مورد چگونگی تغییر مسیر زندگی‌ خود در نتیجۀ تحصیل و "پیامدهای مخرب ممنوعیت فعلی برای این نسل از دختران افغان" بحث و گفتگو کرده اند.

پس از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، این گروه دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر بست و برخلاف تعهدات‌اش به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، اعلام کرد که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهند ماند.

این در حالی است که روز گذشته وزارت معارف ادارۀ طالبان گزارش‌ها دربارۀ بازگشایی مکاتب دختران در روزهای نزدیک را رد کرده و آن را بی‌اساس خواند.

عزیز احمد رایان، سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت: "یک بار دیگر به پیشگاه ملت شریف افغانستان اعلام می‌داریم که امارت اسلامی افعانستان به تمام تعهدات خویش در قبال تقویۀ نظام آموزشی کشور و عرضه خدمات متوازن تعلیمی برای تمام اتباع کشور پابند بوده و است."

این در حالی است که روز گذشته شماری از دانش‌آموزان دختر گفتند که آیندهٔ مبهم سبب شده که به "اختلالات روانی‌" مبتلا شوند. اضطراب، ترس، فشار، وسواس و یادفراموشی از مواردی اند که به گفتهٔ این دانش‌آموزان در طی حدود ۱۱ ماه تجربه کرده اند.

XS
SM
MD
LG