لینک های دسترسی

Breaking News

بسته‌ماندن مکاتب دختران؛ 'برخی دانش‌آموزان به اختلالات روانی دچار شده اند'


با گذشت بیش از ده ماه از بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان، شماری از دانش‌آموزان می‌گویند که آیندهٔ مبهم سبب شده که به "اختلالات روانی‌" مبتلا شوند.

اضطراب، ترس، فشار، وسواس و یادفراموشی از مواردی اند که به گفتهٔ این دانش‌آموزان در طی حدود ۱۱ ماه تجربه کرده اند.

ام‌البنین، یک دانش‌آموزان در کابل، به صدای امریکا گفت که بسته‌ماندن مکاتب از رهگذر روحی و روانی بر وی تاثیرات منفی گذاشته است.

او گفت: "همیشه فکرم این است که چه زمانی مکتب‌ها باز می‌شود. آن‌قدر هم پولدار نیستیم که به کورس‌های خانگی برویم."

ساره، دانش‌آموز یکی از مکاتب شهر کابل، گفت که با بسته‌شدن مکاتب، خانه‌نشین شده و هیچ زمینه‌ای برای تفریح و سپری‌کردن اوقات بیکاری ندارد.

او افزود که روشن‌نبودن آینده سبب شده است که به یادفراموشی مبتلا شود: "بسته‌ماندن مکاتب سر روحیه ما تاثیر کرده است. یک چیزی که در خانه در جایی می‌مانم، یادم می‌رود."

با وجود تاکید جامعهٔ بین المللی و برخی از کشورهای اسلامی، طالبان پس از گذشته حدود ۱۱ ماه، هنوز هم مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران را مسدود نگهداشته و مقام های این گروه گفته اند که تلاش‌های برای بازگشایی مکاتب جریان دارد.

بصیره، یکی از دانش‌آموز دیگر، به صدای امریکا گفت که او و برخی از هم‌صنفی‌هایش در یک سر درگمی به سر می‌برند و بیم آینده آرامش را از آنان گرفته است.

او افزود: "پول نداریم که به کورس برویم. مکاتب ما باید باز شود. روح و روان ما به کلی دگرگون شده است."

سمیرا که خود را دانش‌آموزان صنف دوازدهم معرفی کرد، گفت که جامعه بین‌المللی باید برای بازگشایی مکاتب دخترانه اقدام کند. او افزود: "در خانه و حتا در بیرون و جایی که می‌رویم فکر ما پریشان است و نمی‌فهمیم که کجا هستیم؛ چه می‌کنیم؛ آینده ما نامعلوم و بی‌سرنوشت ماندیم."

کمپاین به حمایت از بازگشایی مکاتب

شماری از فعالان اجتماعی و مدافع حقوق زنان، کمپاینی را زیر نام "مکاتب دخترانه را باز کنید" و "بگذارید دختران افغان درس بخوانند" راه‌اندازی کرده اند.

بسیاری از افغان‌ها در شبکه‌های اجتماعی از طالبان خواسته اند تا مکاتب دختران را در افغانستان باز کنند.

با این حال، فقیرالله فایق، رییس شورای علمای طالبان در کابل، به تازگی گفته است که "مکاتب دخترانه به زودی افتتاح خواهد شد."

آقای فایق در مصاحبه‌ای با صدای امریکا مدعی شد که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، "مخالفت بازگشایی مکاتب دختران" نیست.

با آنهم،‌شماری از گروه‌های مدافع حقوق زنان نسبت به محدودیت‌های طالبان بر زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

به گفته آنان، در ده ماه گذشته زمینه کار برای زنان در کشور محدود بوده و مکاتب بالاتر صنف ششم به روی دختران بسته شده است.

در آخرین مورد، رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده برای حقوق زنان و دختران افغان، گفته است که زنان افغان با سخت‌ترین محدودیت‌ها در جهان روبرو استند.

اگرچه طالبان وعده داده بودند که همه دختران و زنان افغان به آموزش و کار دسترسی کامل خواهند داشت و به حقوق آن‌ها احترام می‌گذارند، این گروه این وعده‌ها را عملی نکردند.

XS
SM
MD
LG