لینک های دسترسی

Breaking News

کار پروژۀ برق ترکمنستان به تعلیق در آمد


رئیس جمهور غنی دستور داده است که تا زمان تکمیل بررسی‌ها، کار پروژۀ توتاپ از پلخمری تا کابل متوقف شود
رئیس جمهور غنی دستور داده است که تا زمان تکمیل بررسی‌ها، کار پروژۀ توتاپ از پلخمری تا کابل متوقف شود

رهبران حکومت افغانستان می گویند که دولت کنونی در تعیین مسیر انتقال این پروژه هیچ نقش نداشته و حکومت پیشین افغانستان مسیر این پروژه را تعیین کرده بود.

مسیر سالنگ برای انتقال برق پروژۀ ترکمنستان که بیشتر به نام توتاب از آن یاد می شود، حدود سه سال پیش به پیشنهاد محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب و با امضای مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری وقت، نهایی شده بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست با رهبری و اعضای شورای ملی افغانستان گفت که تمام اسناد و مدارک مربوط به این پروژه فردا به مجلس شورای ملی فرستاده خواهد شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان نیز در این نشست گفت که هیچ کسی نمی تواند در خصوص انتقال پروژۀ برق ترکمنستان از مسیر سالنگ، حکومت وحدت ملی را ملامت کند.

از سوی دیگر ریاست جمهوری افغانستان با صدور حکمی کمیسیونی را برای بررسی مسیر انتقال این پروژه توظیف کرده و تا زمان پایان بررسی و گزارش کمیسیون موظف، پروسۀ اجرایی و تدارکاتی مرتبط با این پروژه –از پلخمری تا ارغندی کابل- را برای شش ماه به تعلیق در آورده است.

ریاست این کمیسیون را داکتر محمد همایون قیومی به عهده داشته و برنا کریمی، فیض الله ذکی، عبدالقیوم سجادی، اسدالله سعادتی، احمد بهزاد، محمد ناصر احمدی، حاجی الماس زاهد، حسیب الله کلیمزی، محمد اکبری، سید سعادت منصور نادری، عبدالستار مراد و حضرت عمر زاخیلوال اعضای آن اند.

قرار است پروژۀ برق وارداتی ترکمنستان سالانه ۵۰۰ میگاوات برق را برای افغانستان فراهم کند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG