لینک های دسترسی

Breaking News

احزاب جهادی خواهان تعویق پروژه توتاپ شدند


شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان، اختلافات حکومت و مردم مناطق مرکزی به ویژه هزاره‌ها را بالای انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به افغانستان، نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید هرگونه برخوردهای احساساتی به زیان این کشور است.

اعضای بلندپایه این شورا امروز که در این مورد موقف خود را روشن ساختند، در یک نشست خبری از حکومت و شورای عالی مردمی جنبش روشنایی خواستند که مشکل بالای این پروژه باید از طریق یک کمیسیون بی‌طرف حل گردد.

سید حامد گیلانی سخنگوی این شورا که در برابر دوربین رسانه‌ها صحبت می‌کرد، تظاهرات مردمی در کابل و ولایات را در شرایط فعلی، فرصتی برای حلقات فرصت‌طلب عنوان کرد.

او گفت "شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان از طرفین می‌خواهد که انعطاف نمایند و با درک مسؤولیت‌های اسلامی و ملی خویش اعلام می‌دارد که برای حل این معضلات به هر گونه میانجی‌گیری و وساطت آماده است."

دیروز در ولسی‌ جرگه افغانستان روی انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به افغانستان، بحث‌های طولانی توأم با کنایه‌گویی‌ها صورت گرفت که تا سرحد مشاجره‌ها به پیش رفت، در فرجام حدود ۳۰ تن از نماینده‌گان مردم هزاره مجلس را به رسم اعتراض ترک کردند.

محمد اکبری، نمایندۀ مردم بامیان می‌گوید که به اسناد و مدارک غیر قابل انکار ماسترپلان برق دست یافته و نشان می‌دهد که مناطق مرکزی تا سال ۲۰۳۲ میلادی به برق دسترسی نمی‌یابند. او تصمیم حکومت مبنی بر تغییر مسیر انتقال برق ترکمنستان از ولایت بامیان به مسیر سالنگ را ناشی از تبعیض غیرقابل توجیه خواند.

آقای اکبری گفت که مردم به یقین رسیده اند که رهبری حکومت قصد و اراده‌ای رساندن برق به مناطق مرکزی را ندارد. او گفت "مردم به وعده‌های حکومت اندک باور هم ندارد و ناامید شده، برای یک تظاهرات بزرگ حق‌طلبانه، عدالت خواهانه، قانونمند و مسالمت‌آمیز را آماده‌گی می‌گیرند."

این در حالی است که رئیس جمهور افغانستان پیش سفرش به تاجیکستان و لندن گفت که با پروژه برقرسانی برخورد سیاسی نکنید و در بیانیه‌اش از ایجاد یک کمیسیون خبر داد که مسأله انتقال برق ترکمنستان و ادعاهای معترضان را از لحاظ تخنیکی بررسی کند.

اکنون که حدود یک هفته از این مساله می‌گذرد، گفته می‌شود که هنوز نماینده‌گان جنبش روشنایی هنوز نماینده‌گان خود را برای این کمیسیون معرفی نکرده اند.

اعتراضات مردمی

در این حال امروز هزاران نفر از باشنده‌گان ولایات غزنی، خوست و پکتیکا مظاهره کردند.

مظاهره‌کننده‌گان در غزنی در گردهمایی مسالمت‌آمیزی خواستار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر ولایت بامیان شدند.

آنان فیصله شورای وزیران مبنی بر انتقال لین برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان از مسیر سالنگ را غیرمتوازن و تبعیض‌آمیز خواندند.

اما هزاران باشندۀ ولایات خوست و پکتیکا امروز به حمایت از رئیس جمهور غنی مظاهره کردند؛ اما برضد معاونین رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان شعار دادند.

مظاهره‌کننده‌گان در خوست که خواهان جدی برق از حکومت شدند، بر تصاویر کریم خلیلی، سرور دانش و محقق خط چلیپای سرخ کشیده و برخی عکس‌ها را پاره کردند.

آنان این بزرگان قوم هزاره را به دامن‌زدن مسایل قومی متهم کردند و همچنان این مظاهره کنندگان سخنان یکی از اشتراک کننده‌گان نشست اکادمی روسی در لندن با رئیس جمهور غنی را، توهین به تمام افغان‌ها خواندند و خواهان محاکمۀ وی شدند.

در چند هفته اخیر هزاران نفر از باشنده‌گان ولایات بامیان، دایکندی و بلخ نیز طی مظاهراتی خواستار انتقال این لین برق از مسیر ولایت بامیان شدند.

به اساس اعلامیه که از سوی شورای مردمی جنبش روشنایی منتشر شده، قرار است تظاهرات بزرگی به روز دوشنبه در کابل راه‌اندازی شود و تا دروازه‌های ارگ ریاست جمهوری برسد.

XS
SM
MD
LG