لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان نیازمند توزیع ۱۰ میلیون تذکره قبل از انتخابات است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تأکید دارد که برای آغاز پروسۀ ثبت نام افراد واجد شرایط رای دهی، ادارۀ ثبت احوال نفوس افغانستان باید ده میلیون تذکره را توزیع کند.

بر اساس تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات، فهرست رأی‌دهندگان بر اساس تذکرۀ هویت تهیه خواهد شد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس این کمیسیون با بیان مطلب به روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که روند تهیۀ فهرست رأی‌دهندگان جریان دارد و به صورت تخمینی ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن، واجد شرایط شرکت در انتخابات خواهند بود.

به گفتۀ آقای صیاد، اما برای نهایی‌شدن فهرست رأی‌دهندگان، باید تذکرۀ هویت توزیع گردد.

آقای صیاد گفت "ما با اداره ثبت احوال نفوس توافقنامه داریم و در این توافقنامه آنها وعده کرده اند که تقریباً در حدود ده میلیون تذکره برای آنانی که تا حال تذکره نگرفته اند و یا گم شده و یا کهنه گردیده، به آنها تذکره توزیع کند، بنأُ تقاضای ما این است که هر چه زودتر روند توزیع تذکره را آغاز کنند".

کمیسیون انتخابات افغانستان، تأکید دارد، آن شمار کارت‌های رأی‌دهی که در انتخابات‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند، بی‌اعتبار است و در انتخابات پیشرو، بر اساس تذکره هویت ورقی، کارت‌های رأی‌دهی توزیع و استفاده خواهد شد.

آمادگی برای توزیع تذکره ورقی

از سوی دیگر، اداره ثبت احوال نفوس افغانستان از آمادگی‌ها برای توزیع تذکره ورقی خبر داد و گفت که این روند سال آیندۀ شمسی آغاز خواهد شد.

روح‌الله عشرت احمدزی، مشاور مطبوعاتی و سخنگوی این اداره به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، روند توزیع تذکرۀ ورقی برای تمام واجدان شرایط در جریان شش ماه اول سال آینده تکمیل خواهد شد.

احمد زی گفت "در سال آینده ما این روند را رسماً آغاز می‌کنیم تا شش ماه را در بر می‌گیرد، تخمیناً بیش از ده میلیون نفوس افغانستان که تذکره ندارند، که در این شمار نه تنها افراد بالاتر از ۱۸ سال؛ بلکه کمتر از ۱۸ ساله نیز هستند. برای تمام آنها ما کمپاین ملی توزیع تذکره را در نظر گرفته ایم که تطبیق خواهد شد".

کمیسیون انتخابات افغانستان در حالی که خواهان توزیع ده میلیون تذکره ورقی است که هم اکنون شماری از ریاست‌های و اداره‌های این کمیسیون خالی است.

رقابت بست های اداری

ریاست دفتر ۲۴ ولایت، هشت بست ریاست درجه دوم در کابل و ۵۵ بست دیگر در کمیسیون است که به رقابت گذاشته شده اند.

یکی از بست‌های کلیدی خالی در کمیسیون، ریاست دارالانشا است که به گفتۀ مقام‌های این اداره به زودی نام سه تن برای گزینش در این پست به رئیس جمهور فرستاده می‌شود.

اما رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در مورد بست‌های خالی در این نهاد گفت "اولویت‌های کاری کمیسیون مستقل انتخابات، روند استخدام کارمندان دایمی کمیسیون که شامل بست‌های خالی و سرپرستان است، عملاً جریان دارد و آغاز شده است که از طریق یک پروسۀ شفاف انشاالله افراد واجد شرایط و شایسته در بست‌های خالی و سرپرستی به زودترین فرصت استخدام خواهند شد".

در همین حال، نهادهای ناظر بر انتخابات نیز روز یکشنبه در کابل، از وضعیت کنونی امور انتخاباتی نگرانی کردند و در این زمینه هشدار دادند.

چگونگی نظارت بر اصلاحات انتخاباتی، آمادگی‌ها برای شروع ثبت نام رأی‌دهندگان، توازن مراکز رایدهی، ترتیب جدول زمانی انتخابات و سرنوشت میکانیزم حوزه‌های انتخاباتی، از جمله نگرانی‌های عمدۀ نهادهای ناظر بر انتخابات است.

حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس موسسه انتخابات و شفافیت افغانستان گفت "در تطبیق برنامه‌های مهم مانند تهیه لیست رأی‌دهندگان، متوازن سازی مراکز رأی‌دهی، کوچک سازی حوزه‌های انتخاباتی و برنامه‌های آگاهی عامه هیچگونه پیشرفت نشده است".

حبیب‌الله شینواری عضو دیدبان انتخابات گفت "اگر انتخابات پارلمانی صورت بگیرد، ما این وضعیت را می‌بینیم که یک طرف نتیجۀ آن را که به نفع‌اش بود، قبول خواهد کرد و طرف دیگر که باز نتیجه به طرفش نباشد یا مورد قبولش نباشد، طبعاً پروسه را می‌برد به طرف بحران و عواقب‌اش بدتر از انتخابات بدتر از انتخابات ۲۰۱۴ خواهد بود، بناءً این هشدار است از طرف نهادهای مدنی که در این باره حکومت، احزاب سیاسی و نخبه‌های سیاسی ما بسیار به فکر یک اجماع سیاسی در بخش انتخابات باشند".

نگرانی نهادهای ناظر بر انتخابات در حالی مطرح شده است که اکنون هفت‌هزار و ۳۵۵ مرکز رأی‌دهی ارزیابی و شماری از مراکز دیگر در ۳۲ ولسوالی به دلیل ناامنی از ارزیابی باز مانده اند.

از سوی دیگر، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که برای نهایی‌ساختن آمار دقیق مراکز رأی‌دهی، منتظر رسیدگی کمیسیون شکایات انتخاباتی در این زمینه اند.

هرچند کمیسیون انتخابات افغانستان، شانزدهم ماه سرطان سال آینده خورشیدی را تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی اعلان کرده است؛ اما اندک بودن زمان و وضعیت کنونی سبب خواهد شد که به گفتۀ مقام‌های این کمیسیون ممکن این انتخابات با تأخیر برگزار گردد.

XS
SM
MD
LG