لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش کاربران فیسبوک با ذکر قومیت در تذکره های افغانستان


voa dari
voa dari

گزارش صدای امریکا زیر عنوان "عواقب احتمالی ذکر قومیت در تذکره های برقی افغانستان" به صورت بی سابقه در رسانه های اجتماعی استقبال شده و مباحثی را درپی داشته است.

این مقاله را در صفحۀ فیسبوک دری صدای امریکا تا صبح سه شنبه ۲۰۵ هزار نفر خوانده، ۳۴۰۰ نفر پسندیده، ده ها نفر شریک ساخته و بیش از ۹۰۰ نفر در مورد آن ابراز نظر کرده بودند. آنچه بسیار قابل ملاحظه است پیام ها و مباحث بر انگیخته از این گزارش است که بر خلاف معمول در فیسبوک، بسیار مثبت می باشد.

امرالله قادری نوشته است که "ما همه اقوام و نژادها در افغانستان باهم برادر بوده به گل های رنگارنگی می مانیم که دریک باغ پرورش یافته ایم، ما ملت مسلمانیم، دین و آیین ما، ما را به برادری ،همدردی و همزیستی توصیه می نماید."

این پیام آقای قادری، با استقبال دیگر کاربران فیس بوک مواجه شده و در پای آن نوشته شده است که ایکاش اكثريت مردم ما همين طرز ديد را نسبت به قضايا می داشتند.

فهیم جعفری نوشته است "ما از قدیم و ندیم یک افغان بودیم و خواهیم بود. حال از هر قوميتی که باشیم همه یک افغانيم." این نظر هم با استقبال دیگر اعضای صفحه فیسبوک صدای امریکا مورد استقبال قرار گرفت.

علی رضا دلاوری نوشته است "اگر ما میگویم که افغان هستیم پس ذکر قوم و ملیت روی تذکره لازم نیست". دلاوری نوشته است که خودش ساکن کشور فرانسه است و در آنجا از وی پرسیده نمی شود که از کدام قوم است، بلکه به گفتۀ وی تنها به نام افغان شناخته می شود.​

تفاوت بین افغان و پشتون

یکی از جنجال های عمده در پیوند با تذکره های برقی ذكر مليت" افغان" در آن بود که از دید برخی ها باعث افزايش اختلافات و بيشتر شدن فاصله ها ميان اقوام ساكن افغانستان می شود.

اما عبدالقدوس رحیمی نوشته است "منحيث يک جوان تاجيكتبار افغانستان هيچگاه حاضر به گرفتن شناسنامه برقی كه كلمه " افغان = پشتون " ذكر شده باشد نيست."

اما بکتاش صابری کاربر دیگر فیسبوک با تکیه بر جایگاه قانونی واژۀ افغان نوشته است "در ماده چهارم قانون اساسی افغانستان گفته شده که به هر فرد افغانستان کلمه افغان اطلاق می شود."

شمار زیادی که نظریات خود را در این صفحه درج کرده اند حمایت خود را از تغییرات در تذکره های جدید نشان داده و گفته اند که موجودیت کلمه افغان، برای ملت سازی بسیار مهم است.

محمد هادی با هنر استدلال کرده است که ذکر قوم در تذکره های الکترونیکی به خاطر تعیین جمعیت دقیق هر قوم و "رساندن اقوام محروم به حق شان" ضروری است.

کاربر دیگر فیس بوک به نام نعیم افغان که با ذکر کلمه قومیت در تذکره های جدید مخالف است نوشته است که اگر قومیت ذکر شود اختلافات افرایش می یابد. نعیم افغان می گوید اگر به تذکره اتباع کشورهای جهان نظر اندازید، تمام شان یک ملت نوشته کرده اند. حالانکه در کشور های دیگرهم قوم های مختلف وجود دارد، اما در تذکره ها ذکری از آن نشده است.

پرستوی مهاجر نوشته است که این اقدام بسیار مهم است تا یک سرشماری دقیق از نفوس اقوام داشته باشیم.

به هر حال، ذکر شدن یا نشدن قوم در تذکره های الکترونیکی مشکل عمدۀ بود که تا کنون مانع روند توزیع آن شده است. اینک دیده شود که کابینه، شورای ملی و ریاست جمهوری افغانستان در این زمینه چه تصمیمی می گیرد.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG