لینک های دسترسی

Breaking News

بهبود وضعیت مهاجرین در ایران؛ کابل و تهران به توافقاتی دست یافتند


وزارت امور خارجۀ افغانستان از توافقاتی میان کابل و تهران خبر داد که منجر به بهبود وضعیت زندگی مهاجرین افغان در ایران می‌شود.

گران هیواد، سخنگوی این وزارت امروز دوشنبه ۲۲ جون (دوم سرطان) به خبرنگاران گفت که دفاع از منافع و مصوونیت شهروندان افغان مقیم ایران و پیگیری تحقیقات تهران در قبال وقایع اخیر در برابر مهاجرین افغان از اهداف اصلی سفر هیات بلندپایه افغانستان به ایران است.

آقای هیواد افزود که جانب ایران آخرین پیشرفت‌ها در مورد تحقیقات وقایع اخیر در برابر مهاجرین افغان با هیات افغانستان در میان گذاشته و دوجانب توافق کرده اند که در آینده جلو چنین وقایع گرفته شود.

حادثه گلوله‌باری پولیس ایران بر موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد آن کشور و رویداد غرق شدن مهاجرین افغان در ساحهٔ مرزی که مرزبانان ایران به آن متهم اند، رویدادهایی اند که منجر به جان‌باختن ۱۵ شهروند افغانستان شد.

دنبال این حوادث، حکومت افغانستان روز گذشته هیاتی را به ایران فرستاد و نمایندگان دو کشور در این مورد گفتگو کردند.

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان افزود که کابل و تهران روی مصوونیت، زندگی بهتر و رعایت حقوق بشر در قبال شهروندان افغانستان که در ایران حضور دارند، توافق کردند.

او افزود: "جانب جمهوری اسلامی ایران از رویه خوب و مدارا با اتباع افغانستان که در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند اطمینان داد. هردو جانب روی انتقال آبرومندانه اجساد و مجروحین اتباع افغانستان که در حادثه یزد شهید و مجروح شده بودند، توافق نمودند".

به گفتۀ آقای هیواد، تقویت امنیت سرحد میان دو کشور،‌ مبارزه مشترک با قاچاقبران انسان و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی از دیگر توافقات میان افغانستان و ایران در بخش مدیریت مرزی است.

همچنان هیات‌های افغان و ایرانی توافق کرده اند که برای تنظیم استخدام کارگران افغان، مذاکرات میان دو کشور ادامه یابد و تمدید کارت‌های اقامت، تثبیت هویت، توزیع تذکره الکترونیکی و صدور پاسپورت برای شهروندان افغان در ایران به منظور حضور قانونی شان آغاز شود.

XS
SM
MD
LG