لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات مهاجرین افغان در ایران؛ اتمر به تهران می‌رود


یک هیات بلندپایه به رهبری سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین افغان در ایران به تهران سفر می‌کند.

محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان پس از آن در راس هیاتی به ایران سفر می‌کند که در این اواخر غرق‌کردن مهاجرین افغان در مرز میان دو کشور و آتش‌سوزی موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد ایران، واکنش‌های گسترده را در داخل و خارج به دنبال داشت.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان امروز پنجشنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) به خبرنگاران گفت که هیات افغانستان با جانب ایرانی روی جلوگیری وقوع چنین واقعات در آینده صحبت خواهد کرد.

او افزود: "اهداف عمدۀ این سفر جستجوی راه حل‌ها برای تقویت همکاری‌های سرحدی و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی، نهایی و عملی‌سازی مسودۀ موافقتنامۀ تنظیم استخدام کارگران افغان و تثبیت هویت افغان‌های مقیم در جمهوری اسلامی ایران خواهد بود".

به گفتۀ هیواد که اعضای این هیات متشکل از چندین وزارت است و تمام آمادگی‌ها برای سفر آنها به ایران گرفته شده است. اما زمان مشخص این سفر را بیان نکرد.

وزارت خارجۀ افغانستان پیش از این گفته بود که در این سفر روی تجدید موافقتنامه کمیساران مرزی میان دو کشور نیز بحث خواهد شد که در سال ۱۳۳۵ امضا شده بود.

در دو رویداد اخیر که در داخل و مرز ایران رخ داد، حد اقل ۱۵ مهاجر افغان جان باختند و شمار دیگری ناپدید اند. این موضوع سبب تظاهرات گسترده علیه برخورد حکومت ایران با مهاجرین افغان در داخل و خارج شد.

معترضان در کابل، ننگرهار، کندهار و هرات پولیس ایران را به نقض حقوق بشری مهاجرین متهم کردند. هزاران افغان در واشنگتن دی.سی، لندن و بخش‌هایی از اروپا نیز واکنش تند نشان دادند.

این تظاهرات منجر به احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجۀ ایران شد. مقام‌های ایرانی گفته اند که مظاهره کنندگان به سفارت ایران اهانت کرده اند.

با وجود این مسایل، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفت که کابل و تهران روابط همسایگی بر اساس اصول متعارف روابط بین‌الملل دارند.

XS
SM
MD
LG