لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۱۰ میلیون اوکراینی در اثر تهاجم روسیه آواره شده اند


کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) می‌گوید که بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی- تقریباً یک چهارم جمعیت این کشور- از زمان تهاجم روسیه بر اوکراین به تاریخ ۲۴ فبروری به اینسو آواره شده اند.

براساس آمار این سازمان، ۳.۷ میلیون شهروند اوکراین به کشورهای همسایه پناه برده اند، در حالیکه ۶.۵ میلیون نفر دیگر در داخل اوکراین بیجا شده اند.

مقامات کمیشنری عالی سازمان ملل متحده می‌افزایند که ۱۳ میلیون اوکراینی در جنگ گیرمانده اند و به دلیل خطر قادر به ترک مناطق شان نیستند.

کرولینا لیندهولم بیلنگ، نماینده کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در اوکراین گفت که پروژه‌های توسعه‌ای، خانه‌ها و ساختارهای اجتماعی تحت بمباران بی‌رحمانهٔ روسیه به مخروبه تبدیل شده اند.

خانم لیندهولم بیلنگ علاوه کرد که دستاوردهای که در راستای ایجاد امکانات برای کودکان دارای معلولیت، سالمندان و سایر افراد آسیب پذیر در هشت سال گذشته به دست آمده بود، ازبین رفته است.

او افزود:"ما امروز با واقعیت‌های یک بحران عظیم بشری روبرو استیم که هر ثانیه در حال افزایش است."

خانم لیندهولم بیلنگ اضافه کرده است که کارمندان کمیشنری عالی ملل متحد با تلاش شبانه روزی تا حد توان کمک‌های بشردوستانه را برای آسیب دیدگان می‌رسانند.

این در حالی است که براساس گزارش‌ها نیروهای اوکراینی در برخی از مناطق از حالت دفاعی برآمده و حالت تعرضی را به خود گرفته اند. در یک گزارش استخباراتی بریتانیا آمده است که یک ضد حمله نیروهای اوکراینی، روس‌ها را از شرق کیف به عقب رانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسکو روز جمعه ۲۵ مارچ (پنجم حمل) از تغییر موضع و کاهش حملات به اوکراین خبر داده و گفته است که به هدفش که همانا آزادسازی دونباس است، دست یافته‌است.

سرگی رودسکوی، رییس اوپراسیون ستردرستیز وزارت دفاع روسیه گفته است که هدف نخست مسکو در اوکراین حاصل شده و حالا کرملین بالای شرق اوکراین تمرکز خواهد کرد.

ناظران حقوق بشر ملل متحد در اوکراین کاربرد تسلیحات انفجاری و حملات "بی‌سنجش" نیروهای نظامی روسی بر غیرنظامیان و زیربناها را محکوم کرده و آن را نقض احتمالی قوانین بین المللی حقوق بشر خوانده اند.

دفتر حقوق بشر ملل متحد می‌گوید که از زمان آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین کم از کم ۱۰۳۵ غیرنظامی کشته و حدود ۱۶۵۰ تن دیگر زخمی شده اند. اما می افزاید که بدست‌آوردن شمار دقیق تلفات در جریان "جنگ بی‌رحمانه" و جاری دشوار است.

متیلدا بوگنر، رییس هیات نظارت بر حقوق بشر اوکراین، می‌گوید که بزرگترین نگرانی استعمال گستردهٔ تسلیحات انفجاری در مناطق پرجمعیت است.

روسیه نیز در یک‌ماه گذشته تلفات سنگینی را در این جنگ متحمل شده است.

به گزارش خبرگزاری انترفکس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که تا کنون ۱۳۵۱ سرباز روس کشته و ۳۸۲۵ سرباز زخمی شده اند.

این درحالی است که اوکراین اعلام کرده که تلفات اردوی روسیه در این تهاجم بیشتر است و بیش از ۱۵۰۰۰ سرباز روسی کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG