لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۳۰۰۰ مرگ در یک روز؛ امریکایی‌ها در انتظار واکسین کووید۱۹


انتظار می رود ادارهٔ غذا و دوا ایالات متحده امروز یا فردا پس از آن مجوز استفاده اضطراری واکسین کووید۱۹ شرکت های فایزر و بایوانیتک را صادر کند که یک کمیتهٔ مشورتی این اداره روز پنجشنبه ۱۱ دسمبر (۲۱قوس) برای استفاده آن رای مثبت داد.

از جمله ۲۲ نفر که شامل کمیتهٔ مشورتی اداره غذا و دوا ایالات متحده بود، ۱۷ نفر به تایید مجوز واکسین رای مثبت، چهار نفر رای منفی و یک نفر رای ممتنع دادند.

چهار عضو کمیتهٔ مشورتی که رای مخالف داده اند می‌گویند که عمدتاً از دادن واکسین به کودکان و نوجوانان زیر ۱۷ سال نگران اند زیرا نوجوانان زیر ۱۸ سال در مراحل آزمایشی کمتر اشتراک کرده بودند و برخی از دانشمندان نگران اند که تاثیرات واکسین بالای این گروه سنی به اندازه کافی مطالعه نشده است.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که مرگ و میر ناشی از بیماری کووید۱۹ در ایالات متحده به گونۀ اوسط به بیش از ۳۰۰۰ نفر در یک روز رسیده است.

کارشناسان امور صحی در ایالات متحدۀ امریکا هشدار داده اند که با فرا رسیدن فصل سرما و تعطیلات آخر سال به ویژه کرسمس و سال نو، مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در امریکا در چهار ماه آینده دو برابر خواهد شد.

انستیتیوت آمار و ارزیابی پوهنتون واشنگتن پیش‌بینی کرده است که تا اول اپریل ۲۰۲۱ آمار مرگ ناشی از کروناویروس در ایالات متحده به ۵۳۹ هزار خواهد رسید.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز، تا صبح جمعه ۱۱ دسمبر (۲۱ قوس) بیشتر از ۱۵.۶ میلیون نفر در ایالات متحده به کووید۱۹ مبتلا شده که از آن میان ۲۹۲۱۹۰ نفر در اثر این بیماری جان باخته اند.

شرکت دواسازی فایزر چندی پیش اعلام کرد که اطلاعات نهایی به دست آمده از آزمایشات واکسین کووید۱۹ آن شرکت نشان می‌دهد که واکسین این شرکت برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس ۹۵ درصد موثریت دارد.

کمیته مشورتی پس از ساعت‌ها مشوره در مورد موضوعات مختلف مربوطه از جمله حساسیت به این واکسین که در بریتانیا ثبت شده است، رای دادن که به واکسین این شرکت ها مجوز استفاده اضطراری داده شود.

جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده از تصمیم کمیتهٔ مشورتی ادارهٔ غذا و دوا ایالات متحده برای تایید استفاده اضطراری واکسین استقبال کرده است.

آقای بایدن روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای گفت: "توصیه امروز كمیته مشورتی ادارهٔ غذا و دوا ایالات متحده مبنی بر صدور مجوز استفاده اضطراری برای واكسین کووید۱۹ (شرکت های) فایزر و بایوانیتک، چراغ روشنی در یک زمان تاریک می‌باشد."

در ادامه این بیانیه با ابراز تشکر از دانشمندان و سایر افرادی که روی واکسین کار می کنند، آمده است: "تمامیت علم ما را به این مرحله رساند."

ایالات متحده در چند هفتۀ اخیر وارد شدیدترین مرحلۀ همه‌گیری کروناویروس شده است و هم اکنون شمار زیاد شفاخانه‌ها در این کشور شاهد افزایش بی‌پیشینۀ مبتلایان اند.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین در دسمبر ۲۰۱۹ شیوع یافت و سپس به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

XS
SM
MD
LG