لینک های دسترسی

Breaking News

نظرپرسی: امریکاییان از اسکان مجدد افغان‌ها حمایت می‌کنند


نتایج یک نظرپرسی تازه نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ در صد امریکاییان از آمدن افغان هایی به امریکا حمایت می‌کنند که طی دو دهه اخیر با نهادها و نظامیان امریکایی در افغانستان کار کرده بودند.

این نظرپرسی همچنان نشان می‌دهد که کمتر از ۱۰ در صد امریکاییان مخالف آمدن این افغان‌ها به امریکا اند.

این نظرپرسی تازه که به گونه مشترک توسط خبرگزاری اسوشیتد پرس و مرکز ملی تحقیقات نظریات (NORC) انجام شده است، نشان می‌دهد که ۷۲ در صد امریکاییان از دادن پناهندگی به افغان هایی حمایت می‌کنند که اکنون مجبور به ترک کشور شان شده اند.

اما این امریکاییان گفته اند که پناهندگی باید تنها به آنعده افغان های داده شود که موفق به گذراندن بررسی سابقه امنیتی می‌شوند.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که با وجود اختلافات گسترده بین حزب دیموکرات و جمهوریخواه حاکم، در مورد اعطای پناهندگی به ترجمان های افغان و سایر افغان هایی که مجبور به فرار از حاکمیت طالبان شده اند، اتفاق نظر وجود دارد.

این در حالیست که بر اساس یافته های این نظر سنجی، تنها نه در صد امریکاییان مخالف اعطای پناهندگی به افغان‌ها در امریکا اند.

اندریو دیویس، یکی از حامیان حزب جمهوریخواه در ایالت اوهایو و سرباز پیشین اردوی امریکا می‌گوید که کشورش "مدیون" افغان هایی است که با امریکایی ها همکاری کرده اند.

او گفت: "به نظرم آنان در یک مقطع زمانی متحدین ما بودند و به دلیل کمک به ما، اکنون با خطر مواجه اند. طالبان اگر بدانند که آنان با ما کمک کرده بودند، بدون شک که به دنبال آنان خواهند رفت."

نتایج این نظر سنجی همچنان نشان می‌دهد که شمار امریکاییانی که خواستار آمدن افغان های بیشتر به امریکا اند، در مقایسه به مخالفان زیادتر است.

از این میان ۴۲ در صد امریکاییان به این نظر اند که به افغان ها باید پناهندگی داده شود اما ۲۶ در صد دیگر امریکاییان مخالف آمدن افغان های بیشتر به امریکا اند در حالیکه ۳۱ در صد امریکاییان گفته اند که مخالف یا موافق آمدن افغان های بیشتر نیستند.

آدم هوفمن، ۳۹ ساله، که دانش آموز و حامی حزب دیموکرات است گفت که در صورت امکان، امریکا باید تمام پناهجویان را بپذیرد.

او افزود: "اگر آنان می‌خواهند مهاجرت کنند، باید به آنان اجازه (ورود به امریکا را) بدهیم و به ویژه باید به آنانی اولویت داده شود که در ۲۰ سال اخیر با ما همکاری کردند... ما باید از آنانی مراقبت کنیم که از ما مراقبت کردند."

اما گروه های حامی اسکان مجدد پناهجویان افغان به ویژه متقاضیان ویزهٔ ویژهٔ مهاجرت (SIV) می گویند که با وجود حمایت گسترده امریکاییان از انتقال افغان ها به امریکا، روند گرفتن گام های عملی در این راستا بطی بوده است.

مت زیلر، بنیانگذار سازمان No One Left Behind می‌گوید که او هیچگاهی در تاریخ سیاسی امریکا شاهد نبوده که شهروندان امریکا به گونه آشکار از یک موضوع حمایت کنند، اما رهبری سیاسی آن را نادیده بگیرد.

آقای زیلر گفت: "اگر ما یک پالیسی را تصویب نکنیم که بر اساس آن این افغان ها نسبتاً زودتر از افغانستان خارج ساخته شوند و به امریکا آورده شوند، واقعیت این است که آنان کشته خواهند شد و بناً اراده مردم امریکا در این مورد کاملاً نادیده گرفته خواهد شد."

انتونی بلنکن، وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه با نشر پیامی در حساب تویترش گفت که طی چند هفته اخیر، ده ها هزار افغان وارد امریکا شده اند.

او از تمام امریکاییان، به شمول نهاد های خیریه، شرکت های تجارتی، مقام های دولتی و شهروندان عادی کشورش خواست تا افغان های تازه وارد به امریکا را در روند اسکان مجدد شان در این کشور یاری رسانند.

XS
SM
MD
LG