لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل و ملل متحد خواستار رهایی اسماعیل مشعل از بند طالبان شدند


اسماعیل مشعل در حال هدیه کتاب برای شماری از دختران در یکی از جاده‌های شهر کابل
اسماعیل مشعل در حال هدیه کتاب برای شماری از دختران در یکی از جاده‌های شهر کابل

همزمان با توقیف اسماعیل مشعل، استاد پوهنتون در کابل، سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان خواستار رهایی بدون قید و شرط آقای مشعل از بند طالبان شده اند.

سازمان عفو بین‌الملل ناوقت روز جمعه سوم فبروری (۱۴ دلو) در رشته‌ پیام‌هایی در تویتر گفت که آقای مشعل که به خاطر نقض حقوق زنان توسط طالبان دست اعتراض مسالمت‌آمیز زده بود، به گونۀ "خودسرانه" توسط افراد این گروه بازداشت و زندانی شده است.

عفو بین‌الملل این اقدام طالبان را محکوم کرده و گفته است: "طالبان به شدت در حال سرکوب منتقدانی استند که آنان جرات کرده، صحبت می‌کنند و نظریات‌ شان را به ‌گونۀ مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند."

به گفتۀ عفو بین‌الملل این عملکرد طالبان در تضاد کامل با تعهدات افغانستان تحت قوانین و معیارهای بین‌المللی حقوق بشر است.

این استاد پوهنتون اخیراً در واکنش به تصامیم اخیر طالبان دربارۀ منع آموزش و تحصیل زنان و دختران در این کشور، کراچی را آماده کرده و در جاده‌های شهر کابل به مردم، به ویژه دانشجویان دختر و پسر کتاب هدیه می‌کرد.

مشعل به تاریخ اول فبروری (۱۲ دلو) به صدای امریکا گفت که به هدف حمایت از زنان و دختران در افغانستان، از ادامۀ تدریس در پوهنتون‌های خصوصی کابل خودداری کرده و در حال حاضر بیکار است.

در این حال، ریچارد بنیت، گزارش ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز از بازداشت این استاد پوهنتون توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و خواهان رهایی او شده است.

آقای بنیت در پیام‌هایی تویتر، هدف قراردادن و سرکوب فعالیت‌های مدنی مسالمت‌آمیز را غیرقابل قبول و در تضاد با تعهدات بین‌المللی افغانستان عنوان کرده و خطاب به مقام‌های طالبان گفته است که آموزش بدون تبعیض برای همه یک امتیاز نه، بلکه یک حق است.

این در حالی است که روز گذشته یک مقام‌ طالبان گفت که اسماعیل مشعل، یکی از استادان پوهنتون که در برابر ممنوعیت طالبان بر آموزش زنان و دختران اعتراض کرده بود، توسط افراد این گروه بازداشت و زندانی شده است.

عبدالحق حماد،‌ رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان، در رشته پیام‌هایی در تویتر گفت که مشعل از مدتی به این‌سو، به گونه‌های مخلتف در تلاش "تخریب نظام" این گروه بود.

نزدیکان این استاد پوهنتون، گفته اند که افراد طالبان به روز پنجشنبه آقای مشعل را از مربوطات حوزه سوم امنیتی شهر کابل بازداشت و به جای نامعلوم انتقال دادند.

به گفتۀ آنان، طالبان زمانی مشعل را بازداشت و حتا لت و کوب کردند که وی مصروف هدیه کتاب به عابران در جادۀ دهبوری شهر کابل بود.

XS
SM
MD
LG