لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: حملات بر مدافعان حقوق بشر در افغانستان پی‌گیری شود


آرشیف
آرشیف

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که برای حفاظت از مدافعان حقوق بشر در این کشور کار ملموس صورت نگرفته است و حکومت افغانستان باید تهدیدات و حملات بر مدافعان حقوق بشر را جدی پیگیری کند.

این سازمان روز یکشنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) در دادخواستی گفته است که از دولت افغانستان می‌خواهد تا روند حفاظت از مدافعان حقوق بشر را تسریع بخشده و اطمینان حاصل کند که میکانیزم حفاظت از مدافعان حقوق بشر موثر و کارا است.

این سازمان گفته است که دولت افغانستان تهدیدات و حملات بر مدافعان حقوق بشر را "به سرعت، به گونهٔ کامل، بی‌طرفانه و مستقل و با رعایت کامل معیارهای بین‌المللی محاکم منصفانه مورد تحقیق قرار دهد".

این در حالی است که رییس جمهور افغانستان به دنبال دادخواهی در حمایت مدافعان حقوق بشر، در دسمبر ۲۰۲۰ میلادی، در یک فرمان کمیسیون مشترک محافظت از مدافعان حقوق بشر را ایجاد کرد.

اما عفو بین‌الملل گفته است که شش ماه پس از ایجاد این کمیسیون، پیشرفت بسیار کمی به میان آمده است.

این سازمان افزوده است: "از زمان صدور فرمان ریاست جمهوری، کارمندان صحی، امدادرسانان، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران در موج ترورها هدف قرار گرفته اند. از جنوری ۲۰۲۱ دست‌کم ۲۴ نفر، از جمله دو داکتر در حملات جداگانه در ولایات پروان و فراه، واکسیناتوران زن و خبرنگاران در ولایت ننگرهار و قضات زن در کابل کشته شده اند."

عفو بین‌الملل از نهادهای مدافع حقوق بشر خواسته که اکنون این دادخواست را امضا کند و از معاون دوم رییس جمهور افغانستان - که در راس کمیسیون مشترک حمایت از مدافعان حقوق بشر قرار دارد - خواستار میکانیزم کارا شوند.

محمد هدایت، مشاور مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که طرزالعمل کاری این کمیسیون سه هفته پیش تایید شده است و همانند کمیسیون مشترک حکومت و رسانه‌ها به تمامی قضایا علیه مدافعان حقوق بشر مورد به مورد رسیدگی خواهد شد.

او افزود: "دولت افغانستان متعهد به حمایت از مدافعان حقوق بشر، متعهد به تامین امنیت اقشار جامعه و به خصوص کسانی که در راستای حقوق بشری فعالیت می‌کنند، است."

آقای هدایت تایید کرد که با افزایش خشونت‌های طالبان، تهدیدها در برابر مدافعان حقوق بشر همانند سایر افراد جامعه بیشتر شده است.

XS
SM
MD
LG