لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی سازمان‌های جهانی از حملات بر مدافعان حقوق بشر در افغانستان


سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی می‌گویند که با خروج بدون قید و شرط قوای ایالات متحده و ناتو از افغانستان، احتمال دارد که دستاوردهای مدافعان حقوق بشر، به ویژه مدافعان حقوق زن و روزنامه‌نگاران در معرض خطر قرار گیرد.

این سازمان‌ها در یک اعلامیۀ مشترک که عفو بین‌الملل آن را نشر کرده است، گفته اند که جامعه بین‌الملل به عنوان ذی‌نفعان فرایندهای سیاسی کنونی، از جمله ایالات متحده، انگلستان، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو، طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر، بشردوستانه و کیفری، باید از حقوق همه، به ویژه کسانی که به عنوان مدافعان حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی هدف قرار می‌گیرند، محافظت کنند.

در اعلامیه، حمله بر مکتب دخترانۀ سیدالشهدا در غرب كابل، نشانۀ از ویرانگری و افزایش خشونت علیه غیرنظامیان، به ویژه بر ضد زنان و دختران خوانده شده است.

این سازمان‌های حقوق بشری گفته اند که بی‌‌احترامی به حقوق بین‌الملل بشردوستانه و عدم پاسخگویی در برابر حملات علیه مدافعان و فعالان حقوق بشر، خطر در برابر مدافعان را بیشتر و مجرمان را جسورتر کرده است.

اعلامیه گفته است: "مقامات افغانستان و جامعه جهانی باید از همه طرف‌ها بخواهند که از اهداف غیرنظامی برای دستاوردهای نظامی استفاده نکنند و از پیشرفت در حقوق بشر طی دو دهه گذشته محافظت کنند و اطمینان حاصل کنند که در نتیجه مذاکرات به عقب بر نمی‌گردد."

از دید این سازمان‌ها با اعلام خروج بدون قید و شرط و عدم پیشرفت در روند صلح، به نظر نمی‌رسد که تقویت و حمایت از حقوق مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در اولویت باشد.

بر اساس آماری که دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است، از سپتمبر ۲۰۲۰ تا می سال روان میلادی، ۱۷ تن از مدافعان حقوق بشر به شمول، نه خبرنگار در افغانستان کشته شده اند.

همچنان این نهاد گفته است که در مدت مشابه بیش از ۲۰۰ مدافع حقوق بشر و نمایندگان رسانه‌ها تهدیدهای جدی را علیه خودشان به کمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان و کمیته مصوونیت خبرنگارن افغان گزارش داده اند.

سازمان‌های حقوق بشری بر ختم تهدیدها، آزارها، ارعاب و حملات علیه مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG