لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواستار توقف حملات بر شهرهای افغانستان شد


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش حملات و وارد شدن تلفات به غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف فوری این خشونت‌ها شده است.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه منشی عمومی ملل متحد ناوقت دوشنبه نهم اگست (۱۸ اسد) در دیدار با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، دربارۀ جلوگیری از "صدمات وحشتناک بر غیرنظامیان" در نتیجۀ درگیری‌ها میان دو طرف در این کشور صحبت کرد.

یوناما با نشر خبرنامه‌ای به نقل از خانم لاینز نگاشته است: "سازمان ملل خواستار پایان فوری حملات شده است. رهبران افغانستان باید تلاش‌های خود را برای همبستگی برای پایان دادن به درگیری‌ها افزایش دهند."

اخیراً طالبان حملات خود را بر مراکز شماری از ولایات شدت داده و مقام‌های افغان گفته اند که در چهار روز گذشته، جنگجویان این گروه بخش‌های مرکزی ولایات نیمروز، جوزجان، کندز، سرپل و تخار در کنترول گرفته اند. همچنین حملات طالبان بر شهرهای قندهار، هرات و لشکرگاه توسط نظامیان افغان دفع شده و درگیری‌ها میان دو طرف در اطراف این شهرها جریان دارد.

نمایندۀ ویژه منشی عمومی ملل متحد همچنین از کشورهای منطقه به ویژه همسایه‌های افغانستان خواسته است که نقش حیاتی شان را به هدف برقراری صلح در این کشور ایفا کرده و از بی‌ثباتی در سراسر منطقه جلوگیری کنند.

در این حال، ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رییس جمهور غنی و خانم لاینز در این دیدار، وضعیت عمومی این کشور را به بررسی گرفته و دو طرف از افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده اند.

آقای غنی گفته است که هدف اصلی آنان، پایان خشونت و جنگ در این کشور است و برای برقرای صلح پایدار گام‌های اساسی از جانب حکومت افغانستان برداشته شده است.

این در حالی است که نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد هفته گذشته در نشست شورای امنیت این سازمان نیز از گروه طالبان خواست تا حملات علیه شهرهای بزرگ را فوراً متوقف کند.

خانم لاینز افزود که خشونت‌ها خلاف انتظار در ماه‌های گذشته در افغانستان افزایش یافته و بجای پیش‌برد مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، در حال حاضر حملات بیشتر و تلفات غیرنظامیان ۵۰ در صد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG