لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: طالبان به کشتار و توقیف خودسرانۀ غیرنظامیان در پنجشیر پایان دهند


سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از "کشتار غیرقانونی و بازداشت‌های خودسرانۀ غیرنظامیان" توسط طالبان در ولایت پنجشیر ابراز نگرانی کرده و از این گروه خواسته است که تا کشتار باشندگان این ولایت متوقف کند.

زمان سلطانی، پژوهشگر آسیای جنوبی در سازمان عفو بین‌الملل، ناوقت روز پنجشنبه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) در اعلامیه‌ای گفته است که این سازمان گزارش‌های زیادی از شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و کشتار فراقانونی غیرنظامیان توسط طالبان را در پنجشیر دریافت کرده است.

آقای سلطانی افزوده است: "رویدادهای دو هفته اخیر جای برای تردید باقی نمی‌گذارد که الگوی فزاینده‌ای از اعدام‌های غیرقانونی و دست‌گیری‌های خودسرانه توسط طالبان وجود دارد. این نقض‌های جدی حقوق بشر فضای ترس و بی‌اعتمادی را در منطقه ایجاد می‌کند و قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی را نقض می‌کند و ممکن است جنایات جنگی باشد."

این پژوهشگر آسیای جنوبی در سازمان عفو بین‌الملل همچنین گفته است که طالبان باید تمام غیرنظامیانی را آغاز فوراً کند که توسط افراد این گروه به اتهام عضویت در جبهۀ مقاومت ملی افغانستان - گروه مسلح مخالف طالبان – در پنجشیر بازداشت شده اند.

در اعلامیۀ این سازمان همچنین آمده است که عفو بین‌الملل به شدت نگران گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد طالبان افراد بازداشت شده را در پنجشیر شکنجه کرده و در برخی موارد حتا منجر به مرگ آنان شده است.

عفو بین‌الملل از مرگ عبدالمنیر، باشندۀ بازارک، مرکز ولایت پنجشیر، یاد کرده است که گفته می‌شود او دو هفته پیش در اثر "شکنجه و لت و کوب افراد طالبان" در این ولایت جان باخته است.

آقای سلطانی همچنین افزوده است: "در حالی که طالبان هرگونه گزارش‌‌ها در مورد کشته‌شدن غیرنظامیان را رد کرده اند، این رویداد ها با عدم پاسخ‌گویی در صفوف طالبان همراه است. طالبان به عنوان مقامات باالفعل در افغانستان باید اقدامات فوری را برای انجام تحقیقات کامل، بی‌طرفانه و مستقل در مورد این رویداد ها و پیگرد قانونی افراد مسوول شکنجه، دست‌گیری‌های خودسرانه و اعدام‌های غیرقانونی انجام دهند."

این در حالی است که سازمان دیدبان حقوق بشر به تاریخ ۱۰ جون (۲۰ جوزا) با نشر گزارشی، طالبان را در ولایت پنجشیر به بازداشت فراقانونی و شکنجۀ غیرنظامیان به ظن همکاری با جبهۀ مقاومت – گروه مسلح مخالف طالبان – متهم کرده و گفت که با تشدید حملات این جبهه، طالبان هزاران نیرو را به این ولایت فرستاده و در پی بازداشت مردم محل به اتهام ارتباط با جبهه مقاومت در این ولایت استند.

در همین حال، تریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر، گفته است که نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر در واکنش به جنگ جبهه مقاومت ملی علیه این گروه، به سرعت به ضرب و شتم غیرنظامیان متوسل شده اند.

گوسمن گفته است: "ناکامی طولانی مدت طالبان در مجازات کسانی که در صفوف خود مسوول سوء استفاده‌های جدی استند، غیرنظامیان بیشتری را در معرض خطر قرار می‌دهد."

این در حالی است که از چندین هفته به این‌سو، جنگ در ولایت پنجشیر افزایش یافته است. هفتۀ گذشته ابوبکر صدیق، سخنگوی والی طالبان در پنجشیر، به صدای امریکا گفت که در این اواخر ۳۰ تا ۴۰ نفر در ولایت پنجشیر پس از بازداشت توسط طالبان دوباره آزاد شدند.

طالبان تا کنون در مورد نگرانی سازمان عفو بین‌الملل، چیزی بیان نکرده اند، اما پیش از این هرگونه کشتار و توقیف خودسرانۀ غیرنظامیان در ولایت پنجشیر را رد کرده اند.

مقام‌های محلی طالبان هفتۀ گذشته، گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر دربارۀ بازداشت‌های فراقانونی و شکنجۀ غیرنظامیان توسط افراد این گروه را دور از حقیقت خوانده و گفتند که افراد آنان در پنجشیر دست به چنین کار نزده اند.

گزارش‌ها از کشتار و توقیف غیرنظامیان توسط طالبان در ولایت پنجشیر در حالی مطرح می‌شود که به گفتۀ منابع، طالبان در روزهای اخیر، هزاران نیروی تازه نفس به این ولایت فرستاده و درگیری‌ها میان دو طرف در چندین ولسوالی این ولایت جریان دارد.

XS
SM
MD
LG