لینک های دسترسی

Breaking News

سفر ملا یعقوب به پنجشیر، به هیچ کس اجازۀ برهم زدن امنیت را نمی‌دهیم


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

همزمان با افزایش درگیری‌ها و ادعای وارد شدن تلفات سنگین به طالبان در پنجشیر، ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع ادارۀ طالبان، به این ولایت سفر کرده و وضعیت امنیتی این ولایت را به بررسی گرفته است.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی این وزارت، روز شنبه ۲۱ می (۳۱ ثور) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که ملا یعقوب در این سفر با مسوولان امنیتی و "بزرگان قومی" این ولایت دیدار و گفتگو کرده است.

آقای خوارزمی افزود که سرپرست وزارت دفاع ادارۀ طالبان به باشندگان ولایت پنجشیر گفته است که آنان نباید "شکار تبلیغات دشمن" شوند و آنان باید به زندگی "عادی" خود ادامه دهند.

این مقام ارشد طالبان همچنین از باشندگان این ولایت خواسته است که برای برقراری "نظم" در این ولایت با طالبان همکاری کنند. او تاکید کرده است که طالبان در این ولایت به هیچ‌کس و به ویژه "اخلال‌گران" اجازۀ برهم زندن امنیت را نخواهند داد.

هفته گذشته فرمانده قوای هوایی طالبان نیز به پنجشیر سفر کرده و از مردم پنجشیر خواسته بود که به "خاطر منافع دیگران نباید خود را بکشند".

امان‌الدین منصور به تاریخ ۱۴ می (۲۴ ثور) خطاب به مردم پنجشیر گفت: "شما به خاطر منافع کسانی که در تاجیکستان و فرانسه عیش و نوش می‌کنند و آن‌ها از پول خون شما در آنجا، برای خود سرمایه جمع‌ می‌کنند، خود را نکشید."

سرپرست وزارت دفاع ادارۀ طالبان در حالی به ولایت پنجشیر سفر کرده است که در روزهای اخیر، نبردها میان نیروهای جبهۀ مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود و طالبان در بخش‌های این ولایت جریان دارد.

در تازه‌‎ترین مورد، دو روز پیش جنگ میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت در ولسوالی خنج ولایت پنجشیر آغاز شده و گفته می‌شود که تا کنون جریان دارد.

یک باشندۀ ولسوالی خنج که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد به صدای امریکا گفت که ده‌ها جنگجوی طالبان به یکی از دره‌های فرعی این ولسوالی هجوم برده و به درگیری با طرف مقابل پرداخته اند.

این شاهد افزود که در این درگیری‌ها، ده‌ها تن از افراد طالبان کشته و زخمی شده و هنوز هم درگیری در منطقۀ "چوبک" ولسوالی خنج میان دو طرف جریان دارد.

گفته می‌شود که در این درگیری به نیروهای جبهۀ مقاومت نیز تلفات وارد شده است، که تا هنوز شمار دقیق آن روشن نیست.

بسیاری از نیروهای جبهۀ مقاومت در ارتفاعات نسبتاً بلند کوه‌ها حضور دارند. اخیراً طالبان گفته اند که "عملیات تصفیوی" را در این ساحات کوهستانی پنجشیر، اندراب و برخی از ولایات دیگر آغاز کرده اند.

این در حالی است که افزون بر پنجشیر، درگیری میان دو طرف در ولایات، پروان، تخار، ولسوالی‌های سه‌گانۀ درۀ اندراب و ولسوالی خوست فرهگ ولایت بغلان از چندین روز به این‌سو، جریان دارد.

XS
SM
MD
LG