لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: به غیرنظامیان محاصره شده در لشکرگاه اجازه خروج داده شود


لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند
لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که جنگ سه روز اخیر، میان نظامیان افغان و طالبان در شهر لشکرگاه مرکز هلمند، سبب شده است تا تمام مسیرهای رفت و آمد به این شهر مسدود شوند.

این سازمان روز پنجشنبه ۱۵ اکتوبر (۲۴ میزان) در خبرنامه‌ای گفته است که در جریان این نبردها، دست‌کم ۳۵ هزار باشنده این ولایت مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند و برای آنان باید اجازه خروج از شهر به گونه "امن" داده شود.

بربنیاد خبرنامۀ سازمان عفو بین‌الملل، جنگ شدید هلمند که نیروهای امنیتی افغان جهت حفاظت از شهر لشکرگاه با حملات هوایی نظامیان امریکایی پشتیبانی می‌شوند تا شهر را از طالبان محافظت کنند، سبب قطع فعالیت شبکه‌های مخابراتی و برق شده است.

در این خبرنامه به نقل از عمر وریچ،مسوول سازمان عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا آمده است: "شرایط برای غیرنظامیان در لشکرگاه وخیم است و این وضعیت می‌تواند در روزهای آینده به گونۀ سریع وخیم‌تر شود. ده‌هاهزار تن در میان جنگ خونین‌گیر مانده ‌اند و هیچ نشانه‌‌ای از فروکش کردن درگیری‌ها وجود ندارد."

سازمان عفو بین‌الملل به نقل از دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه ملل متحد (UNOCHA) گفته است که هزاران نفر در ولایت هلمند مجبور به ترک خانه‌های شان شده در حالی که مکانی برای بود و باش ندارند. این سازمان همچنان با ابراز نگرانی گفته که در این درگیری‌ها "صد‌ها غیرنظامی" زخمی شده که در حال حاضر در شفاخانه‌های ولایت هلمند تحت درمان قرار دارند.

این سازمان تاکید کرده که برای جلوگیری از وقوع "فاجعه انسانی" باید طرف‌های درگیر مطمین شوند که غیرنظامیان محافظت می‌شوند و به گونه مطمین از محل درگیری خارج می‌گردند.

آقای وریچ گفته است که تا اکنون حکومت افغانستان جهت حمایت از بیجاشدگان هیچ صحبتی نداشته است.او افزود که با کمک جامعه جهانی باید برای آواره‌گان جنگی خدمات صحی، غذا و متباقی کمک‌های بشردوستانه فراهم شود.

اما امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه در یک پیام فیسبوک نگاشته است که ترتیبات برای کمک رسانی به جنگ‌زدگان هلمند از آغازین لحظات جنگ روی دست گرفته شده است.

آقای صالح در این پیام نوشته است: "برای هموطنان مظلوم ما که از اثر خشونت - ظلم و وحشت طالبان خانه های خود را ترک کرده و به لشکرگاه پناه آورده اند کمک خواهد شد. مقدمات و آماده گی کمک رسانی از همان لحظات اول آغاز گردیده است. جزییات موضوع را ادارات مسوول از کابل و یا مقامات دولتی از هلمند به اطلاع مردم خواهند رسانید. نفرین بر طالب و جنگ پوچ او."

این در حالیست که دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز گفته است که درگیری‌ها در شهر لشگرگاه، مرکز هلمند سبب بیجاشدن هزاران غیرنظامی شده و همچنان گزارش‌های ابتدایی آنان نشان می‌دهد که غیرنظامیان به شمول زنان، کودکان و مردان در جریان این جنگ کشته و زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG