لینک های دسترسی

Breaking News

محقق: طالبان در مناطق هزاره‌نشین 'جنایات جنگی' انجام می‌دهند


مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان در امور سیاسی و امنیتی می‌گوید که طالبان در مناطق هزاره‌نشین مرتکب جنایات جنگی می‌شوند.

محمد محقق امروز پنجشنبه ۲۹ جولای (هفتم اسد) در صفحۀ فیسبوک‌اش نوشته است که طالبان مردم غیرنظامی را تیرباران می‌کنند.

او گفته است: "(طالبان) دو شب قبل در ولسوالى درۀ صوف منطقه چهارتوت در يک مرغدارى وارد شده و چهار نگهبان غیرنظامی اين مرغدارى را كه از سادات كرام منطقه تيوه تاش و نو آمد بوده اند، اسير و تيرباران كردند".

مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان از سازمان ملل متحد و دیدبان حقوق بشر خواسته است که در خصوص این عملکرد طالبان تحقیق کنند و طالبان را به خاطر ارتکاب جنایات بشری "علیه شیعه‌ها و هزاره" محکوم و مجازات کنند.

پیش از این شماری از خانواده‌های آواره از جنگ ولسوالی مالستان غزنی که در کابل پناه آورده اند، مدعی اند که طالبان پس از تصرف این ولسوالی ده‌ها غیرنظامی به شمول زنان و کودکان را کشتند.

همچنان حکومت افغانستان گفته است که طالبان صد غیرنظامی را در سپین‌بولدک قندهار، هنگام تصرف آن ولسوالی، تیرباران کرده اند.

در همین حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان امروز گفت که طالبان برای قضیه سپین‌بولدک چه وضاحتی به مردم دارند؟

او گفت: "می‌خواهید که جنگ قومی، سمتی و مذهبی در این وطن به یک بدی بنیادی بدل شود...آیا این آوردن نظام اسلامی است؟".

طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

در جریان همین هفته، دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) از حملات عمدی بر اقلیت مذهبی شیعه و هزاره‌ها در افغانستان نگرانی کرد.

فیونا فریزر، رییس بخش حقوق بشر یوناما گفت که تنها در ماه‌های می و جون، هشت حمله توسط مواد تعبیه شدۀ انفجاری بس‌هایی را که حامل مسافرین هزاره بود، هدف قرار داد.

خانم فریزر حملۀ هشتم می بر مکتبی را در دشت برچی کابل تکان‌دهنده‌ترین این حملات خواند که در آن ۸۵ نفر کشته و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند و به گفتۀ این مقام ملل متحد بیشتر قربانیان آن حمله هزاره بودند.

XS
SM
MD
LG