لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال عفو بین‌الملل از اقدام امریکا برای جلوگیری از اخراج مهاجران افغان


سازمان عفو بین‌الملل از برنامۀ جدید ایالات متحده برای جلوگیری از اخراج مهاجران تازه وارد افغان از امریکا استقبال کرده و آن را یک گام مهم و حیاتی عنوان کرده است.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده دیروز اعلام کرد که آنان با درنظرداشت وضعیت "رو به وخامت امنیتی و اقتصادی" در افغانستان، برنامۀ جدیدی را روی دست گرفته اند تا از اخراج مهاجران تازه وارد افغان از امریکا جلوگیری شود.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای اخراج مهاجران افغان به افغانستان را "بسیار خطرناک" خوانده و گفت که الیهندرو مایورکس، وزیر امنیت داخلی امریکا به افغان‌ها اجازه داده است تا برای اقامت موقت محافظتی درخواست بدهند.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۱۷ مارچ (۲۶ حوت) در بیانیه‌ای گفته است که این برنامۀ جدید امریکا برای حفاظت از بیش از ۷۵هزار مهاجر افغان که تازه در روند تخلیه به ایالات متحدۀ امریکا منتقل شده اند، "کمک بزرگ" خواهد کرد.

این سازمان همچنین اضافه کرده که تا کنون وعدۀ ایالات متحد به شهروندان افغانستان به پایان نرسیده و تاکید کرده است که باید کانگرس امریکا به گونۀ فوری، قانونی را تصویب کند که مهاجران افغان بتوانند تابعیت امریکا را به دست بیاورند.

این سازمان همچنین از دولت بایدن خواسته است که با گسترش مسیرهای بشردوستانه و ایجاد برنامۀ آزادی مشروط افغان‌ها، به روند تخلیۀ شهروندان افغانستان از این کشور ادامه دهد.

برنامۀ اقامت موقت محافظتی برای افغان‌هایی که با خطر اخراج از امریکا مواجه اند، فرصت ۱۸ ماهۀ اقامت در ایالات متحده را مهیا می‌کند که در این جریان آنان اجازۀ کار را خواهند داشت.

در جریان روند پرهرج و مرج تخلیۀ نظامی از افغانستان – ۱۵ تا ۳۰ اگست ۲۰۲۱ – بیش از ۷۶هزار شهروند افغانستان، از این کشور به ایالات متحده منتقل شدند.

وزارت امنیت داخلی امریکا گفته است که آنعده افغان‌هایی که از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ مارچ ۲۰۲۲ وارد ایالات متحده شده اند، واجد شرایط دریافت اقامت موقت محافظتی پنداشته شده و کسانیکه پس از ۱۵ مارچ ۲۰۲۲ به امریکا منتقل می‌شوند، شامل این برنامه نمی‌شوند.

بیش از ۲۰۰۰ شهروند افغان که با ویزه‌های تحصیلی، کاری و سیاحتی وارد امریکا شده‌اند و اکنون به دلیل مسلط شدن طالبان بر افغانستان، قادر به برگشت به کشور شان نیستند نیز واجد شرایط برنامۀ اقامت موقت محافظتی شناخته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG