لینک های دسترسی

Breaking News

امرالله صالح: سرپرست مشروع ریاست جمهوری استم


امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری به رهبری محمد اشرف غنی می‌گوید که بر اساس حکم قانونی اساسی افغانستان، سرپرست مشروع ریاست جمهوری این کشور است.

او در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که "برای تحکیم این جایگاه با تمام رهبران کشور در مشوره استم."

بر اساس مادهٔ ۶۰، فصل سوم قانون اساسی افغانستان "معاون اول ریيس جمهور در حالت غياب، استعفا و يا وفات رییس جمهور، مطابق به احکام مندرج اين قانون اساسی، عمل می‌کند."

همچنان بر اساس ماده ۶۷ قانون اساسی افغانستان "در صورت استعفا، عزل یا وفات رییس جمهور و یا مریضی صعب العلاج که مانع اجراء وظیفه شود، معاون اول رییس جمهور صلاحیتها و وظایف رییس جمهور را به عهده می گیرد ".

قانون اساسی جدید افغانستان پس از فروپاشی رژیم طالبان تدوین شد و گروه طالبان که اکنون بر اکثر بخش‌های افغانستان مسلط اند این قانون را نمی‌پذیرند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز یکشنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) افغانستان را ترک کرد.

او ساعاتی پس در صفحهٔ فیسبوک‌اش نوشت: "امروز با انتخاب سختی روبرو شدم؛ می‌ایستادم تا با طالبان مسلح که قصد داخل شدن به ارگ را داشتند، مقابل می‌شدم یا از وطن عزیزم که ۲۰ سال زندگی‌ام را وقف حفاظت و ترقی آن کرده بودم، بروم."

آقای غنی در این پیام نگاشته است که اگر در افغانستان می‌ماند شمار زیاد مردم کشته می‌شد و شهر کابل با بربادی و ویرانی روبرو می‌شد که پیامد آن در شهر کابل با جمعیت شش میلیون نفر "فاجعۀ بزرگ بشری" می‌بود.

امرالله صالح، معاون نخست آقای غنی می‌گوید که "من در داخل کشور استم و بصورت قانونی و مشروع سرپرست این مقام /کرسی می باشم."

طالبان روز یکشنبه وارد کابل و ارگ ریاست جمهوری شدند اما تا کنون در مورد تشکیل نظام جدید چیزی نگفته اند.

سهیل شاهین، سخنگوی یکی از سخنگویان طالبان به صدای امریکا گفته است: "البته که در چند روز آینده انتقال قدرت صورت خواهد گرفت. بحث‌ها و مذاکرات جریان دارد تا یک حکومت همه‌شمول اسلامی [در افغانستان] شکل گیرد. این به زودی اعلان خواهد شد."

در اواسط دهۀ ۱۹۹۰ میلادی زمانیکه طالبان اکثر بخش‌های افغانستان به شمول کابل را تصرف کردند و "امارت اسلامی" خود را اعلام کردند، جز سه کشور به شمول پاکستان، هیچ کشوری رژیم آن گروه را به رسمیت نشناخت و تا سال ۲۰۰۲ که حکومت موقت به رهبری حامد کرزی در افغانستان تشکیل شد، برهان‌الدین ربانی از سوی جامعۀ جهانی به صفت رییس جمهور افغانستان به رسمیت شناخته می‌شد.

XS
SM
MD
LG