لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: برای جلوگیری از خونریزی وطن را ترک کردم


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که برای جلوگیری از خونریزی و بربادی و ویرانی کابل افغانستان را ترک کرده است.

آقای غنی روز یکشنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) ساعاتی پس از بیرون شدن از افغانستان در یک پیام فیسبوک نوشت: "امروز با انتخاب سختی روبرو شدم؛ می‌ایستادم تا با طالبان مسلح که قصد داخل شدن به ارگ را داشتند، مقابل می‌شدم یا از وطن عزیزم که ۲۰ سال زندگی‌ام را وقف حفاظت و ترقی آن کرده بودم، بروم."

آقای غنی در این پیام نگاشته است که اگر در افغانستان می‌ماند شمار زیاد مردم کشته می‌شد و شهر کابل با بربادی و ویرانی روبرو می‌شد که پیامد آن در شهر کابل با جمعیت شش میلیون نفر "فاجعۀ بزرگ بشری" می‌بود.

محمد اشرف غنی گفته است: "طالبان واضح ساخته بودند که برای کنار راندن من حاضر بودند بر تمام کابل و مردم شریف آن حملات خونین را انجام دهند. برای اینکه از جاری شدن سیل خون جلوگیری شود، مناسب دیدم بروم."

آقای غنی گفته است که طالبان با زور به اقتدار رسیده اند و به گفتۀ وی "هیچگاهی در تاریخ اقتدار به زور نه به کسی مشروعیت بخشیده و نخواهد بخشید."

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در یک پیام ویدیوی گفته است که "رییس جمهور پیشین افغانستان،‌ افغانستان را ترک کرد و کشور و ملت را در اینطور یک حالت قرار داد. خداوند همرایش محاسبه می‌کند و مردم افغانسان هم قضاوت خود را خواهند کردند."

امرالله صالح،‌ معاون اول ریاست جمهور افغانستان گفته است که در مقابل گروه "تروریستی" طالبان سرخم نخواهد کرد.

او در یک پیام تویترنوشته است: "هیچ زمانی و تحت هیچ شرایطی به طالبان تروریست سرخم نخواهم کرد. من هیچ زمانی به میراث و روح قهرمانم، احمد شاه مسعود خیانت نخواهم کرد. من میلیون‌ها نفری را که به من گوش داده اند، ناراض نخواهم کرد. من هیچ زمانی در زیر یک سقف با طالبان حضور نخواهم داشت. هرگز."

پس از خروج آقای غنی از افغانستان، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان از تشکیل شورای هماهنگی خبر داده است که در آن خود آقای کرزی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و گلبدین حکمتیار، رهبر جهادی شامل اند.

آقای کرزی گفته است که این شورا "به منظور جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت آمیز" قدرت ایجاد شده است.

XS
SM
MD
LG