لینک های دسترسی

Breaking News

قدرت‌های جهان در مورد به رسمیت شناختن طالبان چه می‌گویند؟


سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه گفته است که مسکو برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان "هیچ عجله" ندارد و به گفتۀ وی روسیه از یک حکومت همه شمول مرکب از تمام طرف‌های سیاسی در افغانستان حمایت می‌کند.

آقای لاوروف روز سه شنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) گفت که روسیه مانند دیگر کشورها تعجیلی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان ندارد. او گفت: "اشارات دلگرم کننده از سوی طالبان وجود دارد که گویا آن گروه در صدد ایجاد حکومتی با اشتراک همه طرف‌های سیاسی است."

ایالات متحدۀ امریکا نیز گفته است که تنها در صورتی حکومت به رهبری طالبان در افغانستان به رسمیت شناخته خواهد شد که به حقوق بشر، به شمول حقوق زنان و دختران احترام گذشته و از گروه‌های تروریستی مثل القاعده دوری جوید.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: "موضعگیری مان در قبال هرگونه حکومت آینده در افغانستان بستگی به عملکرد آن حکومت دارد. بستگی به عملکرد طالبان دارد."

آقای پرایس گفت: "حکومت آینده در افغانستان که ازحقوق اساسی مردم پاسداری کند، به تروریستان پناه ندهد و حقوق اساسی مردم، به شمول حقوق بنیادی نصف جمعیت –که زنان و دختران اند – را محافظت کند، حکومتی است که ما قادر خواهیم بود با آن کار کنیم."

پیش از این، صدراعظم بریتانیا گفته بود که کشورش تلاش خواهد کرد از "به رسمیت شناختن قبل از وقت یک حکومت جدید در کابل" پرهیز کند.

چین نیز ضمن ابراز تمایل برای تعمیق روابط با افغانستان، از طالبان خواستار انتقال صلح‌آمیز قدرت شده و آن گروه را ترغیب کرده است تا به تعهدات‌شان برای ایجاد یک حکومت باز و همه شمول از طریق مذاکرات عمل کند.

در همین حال، سهیل شاهین، یکی از سخنگویان گروه طالبان به صدای امریکا گفته است: "البته که در چند روز آینده انتقال قدرت صورت خواهد گرفت. بحث‌ها و مذاکرات جریان دارد تا یک حکومت همه‌ شمول اسلامی [در افغانستان] شکل گیرد. این به زودی اعلان خواهد شد."

گروه طالبان روز یکشنبه گذشته وارد کابل شدند و اکنون رهبران سیاسی افغان سرگرم چانه زنی برای انتقال قدرت و تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان اند.

XS
SM
MD
LG